Citylink e un serviciu de carsharing de care am auzit prima oară la începutul acestui an. Asta înseamnă că mașinile sunt puse la dispoziția oamenilor și pot fi conduse. Ele sunt deblocate de la distanță prin aplicația mobilă, iar plata se face prin cardul bancar introdus. Au mai existat până acum asemenea aplicații. Pony, BCR eGo, Teleport, Spark, dar Citylink are momentan o altă abordare.

În primul rând serviciul are acoperire în tot Bucureștiul, inclusiv după Centură. Apoi, e mai ieftin de cele mai multe ori. Pentru că are un mix de cost mic pe minut (60 de bani) și cost pe kilometru (80 de bani) ajunge să fie comparabil cu Uber sau Bolt în anumite momente. Poți să lași mașina gratuit în parcările Primăriei București și poți să înlocuiești una dintre mașinile familiei. E despre mobilitate în dauna proprietății, pentru că vom ajunge acolo, atunci când orașul va fi prea blocat pentru a mai permite cumpărarea de noi mașini.

Dan Boabeș e antreprenor cu vechime. A fondat Simplus, primul serviciu de SMS marketing din România, apoi a dezvoltat prin Concept Apps diverse aplicații proprii sau pentru clienți externi. A început alături de 3 studenți aplicația Transport Urban, care a ajuns să livreze date de trafic pentru Google Maps despre mijloacele de transport public din București, iar anul trecut s-a aliat cu Călin Fusu (Neogen) și Igor Grosu (fondatorul aplicației iTaxi din Chișinău) pentru a lansa un serviciu competitiv de carsharing.

  • Poți descărca aplicația Citylink pe Android și pe iOS.

Pentru a o folosi trebuie să introduci carnetul de conducere, buletinul și dacă vrei să închiriezi o mașină trebuie să introduci cardul. La începutul cursei se vor rezerva 30 de lei în contul tău bancar, dar dacă drumul e mai scurt, banii se întorc înapoi în cont. Poți găsi în București Toyota Yaris și Toyota Corolla cu însemnele Citylink și le poți testa și să te deplasezi cu ele.

Urmărește interviul video cu Dan Boabeș, cofondator al Citylink.

Am discutat cu el în cadrul unui interviu video și audio. Am vrut să descoperim care sunt planurile Citylink și de ce e nevoie de asemenea aplicații în București, orașul care are 52% grad de aglomerație, cel mai mare din Europa conform TomTom, înaintea Dublinului, Cracoviei și Poznan-ului.

Ascultă podcast-ul cu Dan Boabeș în acest link. Poți să te abonezi pe orice platformă de streaming pentru a primi înregistrările înainte de publicarea pe site.

Povestea Citylink

„CityLink are o poveste lungă, e o companie matură în spate. CityLink a fost fondată în 2011 de trei studenți, care au venit în București, au încercat să se descurce cu transportul public și s-au gândit să își facă propria aplicație de transport, care a devenit instant un succes - TransportUrban”, povestește Dan Boabeș.

„În 2012 m-am asociat cu cei trei, Emil Dănescu, Dan Petrescu și Tudor Iliescu. Primul proiect mare a fost asocierea cu Google, parteneriatul prin care livrăm din 2014 toate informațiile de transport public spre Google Maps”, explică Boabeș primele inițiative în zona de mobilitate.

A fost contactat în 2018 de Călin Fusu (Neogen) cerându-i-se o ofertă pentru a dezvolta o aplicație de carsharing.

„I-am transmis oferta și i-am spus și ce am făcut noi de-a lungul timpului. Și-a dat seama că nu dezvoltăm doar cod, ci operăm și proiecte. Ne-a propus o asociere, iar în circa două luni s-a derulat auditul, iar el a venit împreună cu Igor Grosu, care este fondatorul iTaxi Chișinău, el venind cu experiența de management de flote de acolo”, spune Dan Boabeș.

Cum arată flota din București a Citylink

„Avem 120 de Toyota, vom mai adăuga încă 30 de Toyota Corolla săptămâna viitoare. Calculul e destul de simplu. Utilizatorul trebuie să aibă o mașină la 10 minute de mers pe jos. Un timp mai mare nu are sens. Luând suprafața Bucureștiului am calculat că 150-180 de mașini ar fi o flotă optimă. E foarte important ca mașinile să poată fi utilizate ușor”, spune Boabeș.

Spre deosebire de alte aplicații, inclusiv cele de închrieri mașini sau trotinete, Citylink a pornit cu o rază de acțiune mare. Adică tot Bucureștiul metropolitan, inclusiv localități de dincolo de Centură. De ce au ales să înceapă atât de extins? Dan Boabeș spune că era singura modalitate prin care puteau să studieze piața.

„Sunt două moduri de a identifica nevoia din piață. Unul e să faci niște studii, ceea ce la nivelul Bucureștiului ar fi mai costisitoare decât proiectul. Sau poți să lași utilizatorul să folosească flotă și să observi pattern-urile, modurile de utilizare și să te adaptezi lor. Noi nu vrem să forțăm utilizatorii să se adapteze proiectului, ci proiectul vrem să se adapteze utilizatorului”, explică Boabeș.

Pe lângă mașinile care pot fi închiriate prin aplicație, Citylink a introdus și biciclete. Au fost în București încă din vară, iar când revine căldura vor fi disponibile. Practic, într-o singură aplicație vor fi și mașini, dar și biciclete.

„E foarte interesant că am observat că 90% din cei care fac o cursă, în 3-4 zile fac a doua cursă. Asta ne arată nouă că bariera este de a porni prima cursă, de a porni prima mașină. După aceea îți dai seama cât de simplu este.”, spune Boabeș.

Cum poate fi explicat procesul de închiriere al unei mașini?

„Noi am dezvoltat un soft și l-am instalat pe o cutiuță montată în mașină. Aceasta citește tot calculatorul și dă comenzi către mașină. Putem să deschidem ușile, să facem diverse interacțiuni cu mașina, să avem date.”, spune Boabeș. Practic, fiecare mașină cumpărată de Citylink a fost dotată cu un sistem inteligent pentru a putea fi urmărită de la sediul central, pentru a putea identifica accidente sau pentru a interpreta datele senzorilor.

Dar cum poate Dan să explice simplu procesul de închiriere? „Primul pas e înregistrarea. Îmi atașez un card și îmi încarc direct în aplicație documentele, carnetul de conducere, buletinul și un selfie să ne asigurăm că ești posesorul documentelor. Majoritatea oamenilor fac asta de la birou sau de acasă, când ai timp. Durează puțin. Noi verificăm și aprobăm sau nu contul”, spune Boabeș.

„Apoi rezervi o mașină timp de 20 de minute. Aplicația îmi arată în cât timp ajungi pe jos la ea. E bine să o rezervi ca un alt utilizator să nu o folosească. Deschizi mașina din aplicație și pe baza PIN-ului ai acces înăuntru. Pornești mașina fără să faci altceva, doar o mică verificare vizuală din partea clientului care confirmă că e totul bine. Dai cheia și o pornești, dar e electrică, așa că nu va face zgomot inițial.”, spune Dan Boabeș.

Costurile serviciului

„Ceilalți concurenți taxează doar la timp, ceea ce pentru București nu e tocmai bun, pentru că avem fluctuații mari de disponibilitate a traficului. Dimineața poți să faci 50 de minute pentru 3 kilometri și o taxare doar la timp și la o sumă mai mare ar face o călătorie foarte scumpă”, spune cofondatorul Citylink.

„Noi am ales o taxare atât la timp, cât și la distanță, care e mai corectă pentru București. Costul pe minut este foarte mic. Nu ai stresul că stai la semafor, trece timpul și plătești foarte mult. Minutul e 60 de bani, iar kilometrul 80 de bani”, a mai adăugat acesta.

Citylink a ales mașini hibrid pentru a putea să funcționeze mai bine în București.

„Am încercat să vedem dacă specificațiile tehnice ale mașinilor sunt reale în condițiile din București. Adică frig, aglomerație. Am constatat că datele teoretice în zona de mașini nu seamănă cu datele practice. O autonomie de 250 de kilometri în teorie sunt, de fapt, 160 de kilometri. Operațional e complicat să mă duc să iau mașina la fiecare 160 de kilometri și e un cost foarte mare. Am considerat că e eficient să alegem vehicule hibride”, a spus Dan Boabeș.

Procesul de alimentare cu benzină e relativ automatizat. „Avem un inel în jurul rezervorului care permite ca mașinile noastre să fie automat detectate de pompele de benzină. Alimentezi la Rompetrol, cu ei avem un parteneriat, și este o experiență interesantă. Costul benzinei este acoperit de către noi. Utilizatorul nu trebuie să meargă la casă și să achite.”, a spus Dan Boabeș.

Profitabilitatea în carsharing

Am fost curios să aflu cât trebuie să ruleze o mașină într-o zi pentru ca Citylink să ajungă la un punct în care investiția în 150 de mașini să poate fi recuperată.

„În principiu, la un număr de două ore pe zi pentru fiecare mașină ajungem un break even operațional”, a spus Boabeș.

El a explicat că vor extinde flota destul de repede dacă va fi nevoie, dar așteaptă să vadă cum funcționează cele 150 de mașini disponibile în București acum.

Pe viitor ar dori ca ceilalți jucători de pe piață să își dorească o integrare unitară. Practic, ce a vrut Citylink până acum e să ofere mai multe servicii într-o singură aplicație, fie că e vorba de mașinile proprii, trotinetele altora, mijloace de transport public în comun sau taxiuri și transport alternativ.

„Nu am avut un mare apetit din partea celorlalți jucători de a ne interconecta. Probabil pentru că nu credeau destul de mult în proiectul nostru”, a spus Boabeș.

Transporturile sunt circuitele vasculare ale unei țări

„Eu asimilez transportul cu circuitele vasculare dintr-un organism. Dacă acestea nu funcționează, nici organismul nu funcționează. Dacă transportul nu merge, atunci economia este afectată sau nu performează atât cât ar trebui. Vorbim de transporturi industriale, dar și de cele personale”, spune Boabeș.

Pentru orașe, crede antreprenorul român, e important ca oamenii să fie informați. „În zona urbană e important să existe informație pentru că România e cunoscută ca o țară în topul mondial al dezvoltărilor software cu resurse IT foarte importante, însă nu sunt foarte disponibile foarte multe platforme de unde să-mi extrag această informație. Sunt puține aplicații care să ofere informații despre momentul când vine autobuzul, metroul.”, explică Boabeș.

„ E important să fie disponibil accesul către datele de transport astfel încât să existe anumite minți strălucite pentru a optimiza. Din păcate nu sunt mulți statisticieni implicați în transporturi. Specialiștii în transporturi din România sunt văzuți ca acei specialiști care știu să toarne asfalt. Din punctul meu de vedere transportul trebuie optimizat doar cu statisticieni, trebuie să modelezi traficul, să faci simulări înainte de a implementa niște decizii.”, spune cofondatorul Citylink.

„Una dintre problemele care generează aglomerația din oraș este acumularea de autovehicule în parcări. E ocupat spațiul util care ar putea fi redat traficului. Multe familii au două mașini personale și o mașină de serviciu. Ajungem la o medie de peste două mașini per familie. E mult. Dacă vorbim despre rezolvarea problemelor de trafic, rezolvarea ține și de noi. Pe termen mediu e foarte eficient să utilizezi o mașină CityLink în locul celei de-a doua mașini din familie, dacă nu utilizezi a doua mașină mai mult de 15.000 - 20.000 de kilometri pe an”, a mai spus Boabeș.