Credeam că am văzut destule până acum legate de blockchain: tehnologia blockchain în alegeri electorale, primul smartphone bazat pe blockchain sau proiectul care-ți permite să deții o parte dintr-un Porsche. Dar e abia începutul.

Acum, tehnologia blockchain vine cu o modalitate de a urmări originea bijuteriilor într-un mod transparent și sigur. IBM a format un consorțiu de companii din industria de aur și diamante, numit TrustChain Initiative, pentru a urmări întregul lanț de aprovizionare a materialelor pentru bijuterii, de la mine până în magazine. Este un serviciu similar cu ceea ce și-a produs Carrefour să fac prin lansarea primului blockchain pe zona de food, prin care, practic, poți vedea drumul mâncării din fermă până în farfurie.

Prin această inițiativă, IBM își propune să urmărească proveniența materialelor folosite la realizarea bijuteriilor și să asigure o transparență sporită în lanțul de aprovizionare. Sistemul a fost deja folosit pentru a urmări șase stiluri de inele de logodnă cu diamante și aur. Și consumatorii vor putea vedea informații despre sursa și circulația bijuteriilor lor, serviciu care ar putea deveni disponibil până la sfârșitul anului 2018.

Din grupul TrustChain Initiative fac parte Asahi Refining (rafinor de metale prețioase), Helzberg Diamonds (retailer de bijuterii din SUA), LeachGarner (furnizor de metale prețioase), Grupul Richline (producător global de bijuterii) și UL (organism de control independent).

„Suntem încântați de acest lucru”, a declarat Jason Kelley, directorul general al serviciilor de blockchain al IBM, într-un interviu pentru VentureBeat. „Nu este vorba doar despre unul dintre acești jucători. Un miner. Un rafinor. Un producător. Este vorba despre fiecare dintre ei. Acum lucrează împreună și fac schimb de date într-un blockchain comun pentru întreprindere”.

Obiectivul grupului este acela de a se asigura de proveniența etică a bijuterilor, în condițiile în care se vorbește mult despre era „diamantelor de sânge” (blood diamonds), acestea fiind extrase din minele aflate în zone de război.

Întrebat despre ce le iese lor din asta, Kelly spune că „ceea ce a făcut să crească tot acest entuziasm este faptul că fiecare dintre acești jucători se reunesc pentru a stabili un nivel mai ridicat de transparență, vizibilitate și încredere pentru consumatorul lor. 73% dintre mileniali văd acest lucru ca fiind o necesitate pe piață”.

Partenerii din grupul TrustChain vor avea acces la înregistrări partajate ale tuturor tranzacțiilor care au loc în cadrul unei rețele și vor putea urmări datele în timp real. „Este nevoie de acordul tuturor părților pentru a fi validată tranzacția”, a declarat Jason Kelley. Potrivit lui, acest sistem accelerează procesul de digitalizare a documentelor. În acest fel, se introduce o nouă formă de gestionare și consimțământ al fluxului de informații.

Ce înseamnă asta pentru consumatori? Înseamnă că va fi garantată autenticitatea documentelor care confirmă calitatea bijuteriilor și responsabilitatea de mediu.

„Această inițiativă este importantă pentru industria noastră, pe măsură ce încercăm să ridicăm nivelul pentru gradul de responsabilitate colectivă și practicile de proveniență”, a declarat Mark Hanna, șef de marketing.