Am discutat pe larg despre Republica Bio, echipa sa și planurile de extindere internațională în cel mai nou episod din Fabricat în RoMâine, proiect pe care-l derulăm alături de MedLife.

”Am început acum 9 ani dintr-o convingere plăpândă că voi reuși să aduc în jurul meu niște oameni cărora le pasă de cei din jur și de mediu”, își începe povestea Ciprian Stancu, fondatorul Republica Bio.

Antreprenor în rol de dirijor

Acea convingere plăpândă a crescut constant, chiar dacă, așa cum recunoaște Ciprian, în momentul fondării Republica Bio nu știa foarte multe despre cum să faci un business de ecommerce. De altfel, niciunul dintre colegii de echipă nu știa ”cu ce se mănâncă” comerțul online. ”Treptat, am început să învățăm”, adaugă Ciprian.

”Am început (n.r. business-ul) cu mai mulți parteneri, care-mi sunt actuali colegi, fiecare competent pe câte o arie. Întotdeauna am spus că rolul unui antreprenor este rolul unui dirijor: el trebuie să știe un pic de muzică, dar nu trebuie să știe să cânte la fiecare instrument. Cei care cântă la instrumente trebuie să fie foarte buni”, afirmă Ciprian.

În acest moment, echipa Republica Bio a ajuns la 20 de persoane și a devenit un business recunoscut. Compania deține un portofoliu în permanentă expansiune de superalimente, suplimente și alimente, realizate din ingrediente cu valori nutritive ridicate, neiradiate.

Portofoliu în continuă dezvoltare

Valorile promovate de brand, precum și certificările ecologice ale produselor, fără gluten, fără alergeni, fără aditivi sau conservanți au condus la creșterea accelerată a bazei de clienți în acești ani.

”În fiecare zi, simțim că oamenii cu care intrăm în contact se simt mai bine după interacțiunea cu noi. Pentru noi înseamnă că acea idee de la care am pornit, acea scânteie, începe să prindă un contur din ce în ce mai frumos”, declară Ciprian.

În acest an, pe lângă noile produse pe care le plănuiește pentru portofoliul Republica Bio, Ciprian Stancu s-a implicat, alături de Viviana Cornețeanu, într-un nou segment de piață. Sub brandul european HempAID, antreprenorul a investit în piața produselor care îmbină principiile medicinei tradiționale naturopate cu cele ale științei farmacologice - adică produse cu CBD, iar sumele investite vor ajunge la aproape 400.000 de euro.

Importanța brandului pentru recrutare

Ciprian și-a propus ca anul 2024 să fie unul cu miză pe extinderea internațională a brandului Republica Bio.

Însă pentru a face următorii pași în dezvoltarea business-ului pe care l-a fondat acum 9 ani, Ciprian caută noi colegi în echipă.

”Ce am învățat în ultimii 3 ani este că numele contează și, cu cât ai un brand mai puternic de companie, cu atât oamenii sunt mai atrași, chiar dacă pachetul salarial poate nu este la nivelul la care plătește un startup. Se întâmplă acest paradox. Ca startup ai mai puțini bani, ești dispus să plătești, însă, mai mult, și chiar și așa nu reușești să atragi mai mulți oameni”, declară Ciprian.

Accent pe individualitatea fiecărui coleg

Odată intrați în echipa Republica Bio, începe un proces de înțelegere a individualității lor, care sunt lucrurile care le plac sau le displac, care sunt lucrurile care contribuie cel mai mult la rezultatele întregii echipe.

”După ce descoperim această individualitate, încercăm să creăm spațiul pentru ca aceasta să se manifeste. Rolul tău este să-i dai toate resursele ca să se simtă atât de bine, să rămână și să crească, să preia din ce în ce mai multe responsabilități, astfel încât să aibă oameni în subordine, să aibă propria echipă. În acest fel cresc sănătos organizațiile, chiar dacă cresc mai lent”, mai spune Ciprian Stancu.

Și este convins că un antreprenor poate să-și aducă echipa alături de viziunea sa mult mai ușor în cadrul companiilor mici decât în cazul corporațiilor.

”Modul cel mai puternic de a o arăta este exemplul personal. Când oamenii din jurul tău văd și înțeleg lucrurile de care îți pasă, atunci ei încep să respecte aceste lucruri. De exemplu, noi avem această centrare pe client. Asta înseamnă că fiecare client care apelează la noi primește un răspuns în 10 minute. Dacă colegele mele din call-center sunt în alte discuții și primim un mesaj, avem un sistem în care inclusiv eu pot să răspund ca omul să primească un răspuns în acele 10 minute”, spune el, adăugând faptul că acest model de prioritizare a client service-ului și de excelență a interacțiunii cu clientul a fost o chestiune care l-a preocupat încă de la început.

”Noi am preluat modelul unei companii din SUA, care a fost prezentată drept compania cu cel mai bun client service din lume. Noi am studiat acest model și am învățat un an de zile cum să facem asta”, adaugă Ciprian.

Cum să-ți ții echipa fericită

Pe lângă grija pentru clienți, Ciprian ia în serios și grija pentru angajați și pentru beneficiile pe care le poate pune la dispoziția acestora.

”Ca antreprenor, ești preocupat de aceste lucruri pentru că încep să conteze din ce în ce mai mult versus pachetul salarial. Îmi place să sper că beneficiul cel mai important pe care-l au colegii mei este acest spațiu emoțional pe care-l creăm prin interacțiunile pe care le avem”, precizează reprezentantul Republica Bio.

”La noi în companie nimeni nu este șef, ne spunem ideile deschis, fiecare simte că poate contribui, iar asta aduce o sănătate emoțională care este precondiția pentru o stare emoțională bună”.

De la fondare și până în acest moment, Republica Bio s-a reinventat constant, a lansat noi game de produse destinate consumatorilor care vor să trăiască mai sănătos și a semnat permanent contracte cu noi parteneri.

Realizări obținute prin muncă, după cum ar spune Ciprian, care încă nu se vede ca fiind un antreprenor de succes, ci doar unul muncitor.

De altel, asta și-ar spune dacă s-ar putea întoarce în timp, în primele momente ale Republica Bio. ”Știu că te pregătești să faci un business pe care vrei să-l crești foarte repede și să simți ce înseamnă succesul în 1-2, maxim 3 ani, dar antreprenoriatul nu este sprint, antreprenoriatul este maraton. Așa că pregătește-ți bocancii care trebuie pentru că vei merge foarte mult în acest maraton”.