Fabricat în RoMâine este o serie editorială realizată împreună cu MedLife, unde publicăm povești ale unor IMM-uri care au crescut și s-au dezvoltat sănătos în România, cu scopul de a inspira antreprenorii la început de drum. Vom afla care a fost rețeta lor pentru a-și consolida business-ul, cum și-au format echipa și cum au grijă de angajați, dar și cât de importantă este sănătatea, mai ales că, de multe ori, în cazul companiilor la început de drum, volumul de muncă este poate chiar mai ridicat decât într-o companie de mari dimensiuni.


Ionuț Vlad este Team Leader al departamentului de web development din cadrul Thecon (n.r. – The Connection), o firmă fondată în Galați în 2006, cu birouri atât lângă Dunăre, dar și în București, specializată în furnizarea de servicii IT.

Portofoliul de soluții al Thecon variază de la web design la crearea de ERP-uri și CRM-uri, aplicații mobile, a magazinelor online, servicii de hosting, sau promovare online, SEO, SEM, iar clienții agenției sunt din domenii precum fashion, medicină, educație, recrutare, logistică, HoReCa, consultanță, sau chiar startup-uri.

De exemplu, echipa Thecon a lucrat la proiecte dezvoltate pentru Baroul Galați, Nexpedia Software, Dreamland sau TMF Group.

Și dacă în acest moment portofoliul de servicii pus la dispoziția clienților este unul diversificat, și care poate oferi mai multe soluții de business, din punct de vedere tehnologic, iar echipa are la dispoziție un sediu echipat ”ca-n anul 3.000”, după cum glumește Ionuț, Thecon a pornit cu 2 fondatori, într-un apartament din Galați, cu o canapea veche, oferind servicii de SEO.

Nu doar salariile contează în IT ca să atragi echipa potrivită

Treptat au adus în echipă tot mai mulți colegi și au luat decizia de a diversifica portofoliul de servicii pe care-l pun la dispoziția firmelor care au nevoie de soluții digitale personalizate, iar în acest moment Thecon numără peste 60 de persoane care lucrează pentru 7 departamente, iar cifra de afaceri adunată pe toate ramurile de activitate ale grupului se apropie de 3 milioane de euro.

Cum reușești să ajungi la o astfel de cifră dezvoltând software în provincie? Secretul Thecon a fost, după cum explică Ionuț Vlad, echipa potrivită care primește un mediu de lucru antrenant, atractiv, o atmosferă plăcută, dar și beneficii diverse.

”Te-ai gândi din start că motivul pentru care cineva ar veni la noi ar fi că e IT, că sunt salarii mari, dar din fericire, nu e în topul listei de cerințe a angajaților. Cultura organizațională e cea mai importantă. Cum te raportezi ca management la colegi? Ce faci la birou? Una dintre valorile noastre este „Make it Fun”. Petreci 8 ore la muncă. Nu ar trebui să le petreci într-o companie plăcută?”, se întreabă retoric Ionuț în cadrul interviului realizat în seria Fabricat în RoMâine.

Proiecte de 800.000 de euro, dar și un cluster dedicat digitalizării și educației

Thecon a crescut în timp și sunt multe momente cu care se pot mândri. Dar unele ies în evidență, fie că țin de business, fie că vorbim despre implicarea în comunitate.

Pe lângă un proiect în valoare de 800.000 de euro pe care l-au câștigat în 2022, Ionuț menționează și faptul că au înființat o asociație și un cluster dedicat digitalizării, denumit Open Hub, în cadrul căruia se întâlnesc mai multe companii și lucrează colaborativ în proiecte bazate pe tehnologie, precum conferințe sau hackathoane.

Totodată, pe lângă faptul că activitatea Thecon s-a diversificat în acești ani, au început să susțină tot mai mult componenta de intraprenoriat, ceea ce a dus la implementarea de noi direcții de afaceri.

”Încurajăm colegii noștri să vină cu idei de business. Ei țin un pitch, ne spun ce resurse le trebuie, iar noi ne aventurăm în business-ul acesta împreună sau îl încurajăm să regândească afacerea. Au apărut de-a lungul timpului proiecte frumoase pornind de la colegii mei, cum e clește.ro, unde vindem aparate de măsură, unelte, accesorii, dispozitive Raspberry Pi. Colegul nostru a venit și a spus că dacă tot facem magazine online, de ce să nu facem unul pentru noi? Acum e o afacere de succes, e un proiect de aproape 1 milion de euro anual”, povestește Ionuț despre una dintre realizările cele mai notabile pentru echipa Thecon.

Thecon educă viitorii angajați pentru a compensa deficitul de specialiști din IT

Mediul de lucru este esențial într-un domeniu în care nevoia de talente este extrem de mare. Conform datelor Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, în sectorul IT din România lucrează astăzi între 130.000 și 135.000 de angajați. Dar anual există un deficit de 15.000 – 20.000 de persoane. Companiile se dezvoltă și caută să angajeze, dar piața nu oferă destul de rapid specialiști. Cu atât mai mult într-un oraș de provincie precum Galați.

De aceea, Thecon și-a luat misiunea de a educa viitorii colegi din echipă pentru a-i aduce la nivelul de competențe de care are nevoie pentru a prelua noi proiecte complexe. Chiar dacă Universitatea „Dunărea de Jos” din localitate oferă un număr mare de programatori, ei trebuie pregătiți pentru a fi aduși la nivelul cerut de piață.

Revenind la mediul de lucru și cultura organizațională, acele elemente despre care Ionuț consideră că sunt atractive pentru colegii care decid să li se alăture, reprezentantul Thecon este convins că totul pornește de la leadership-ul firmei. E acel „factor X” foarte personal fiecărei companii.

”Sunt câteva persoane cheie care dau tonul și dacă ele au structural o personalitate diferită și aparte, pot seta ritmul organizației. Vii cu beneficii, vii cu salarii, dar e și despre cum te raportezi la un angajat. Cum reacționezi când cere să-l înțelegi dacă are o problemă? Dacă tratezi lucrul acesta cu umanitate, simpatie și empatie l-ai câștigat. Va fi un angajat de nota 10”, afirmă el, precizând că, în domeniul lor de activitate, faptul că lucrează cu tehnologii noi, moderne, nu mai este un factor diferențiator în ceea ce privește atragerea noilor colegi în echipă.

Ce tip de beneficii poți oferi angajaților cu media de vârstă sub 30 de ani?

Pe lângă un mediu de lucru atractiv și amuzant – printre colegii de birou se numără și câteva feline care primesc atenția tuturor – salariu și bonusuri, angajații Thecon primesc vinerea cafeaua din partea firmei, achiziționată de la cafeneaua preferată (espressorul din birou a devenit “monoton”), zilele de naștere sunt libere, și tot liberă este și o săptămână în perioada sărbătorilor.

Nu lipsesc nici serile de jocuri, team building-urile și alte activități dinamice adaptate și la specificul echipei Thecon.

Însă, deși marea majoritate a colegilor lui Ionuț au o medie de vârstă sub 30 de ani, au înțeles valoarea abonamentelor medicale pe care compania le oferă la MedLife.

”Majoritatea angajaților nu se gândesc la partea medicală, mai ales pentru că sunt tineri. Am zis că ar fi oportun să oferim colegilor ocazia de a se duce mai des la medic, să se verifice din când în când, pentru că stăm multe ore la calculator, apar probleme și e bine să le știi din timp. Nu ai niciun risc, numai beneficii”, spune Ionuț.

Reprezentantul Thecon precizează că în acest moment pachetul medical la MedLife este unul dintre cele mai folosite și apreciate beneficii de către colegii săi.

”Nu multă lume ia ziua liberă când au aniversare, dar majoritatea folosesc abonamentul medical”, încheie Ionuț.

Thecon a crescut în ultimii ani și evoluția nu se va opri aici. Într-o piață competitivă, compania din Galați demonstrează că IT-ul nu este centralizat doar în jurul marilor orașe, iar inovația se poate realiza inclusiv în provincie.