Programul Digitalizare IMM este important pentru antreprenoriatul din România deoarece țara noastră se situează pe locul 27 din 27 din statele membre ale Uniunii Europene în clasamentul pe 2022 al indicelui economiei și societății digitale, așa-numitul DESI, cu o creștere inferioară a celorlalte țări. Astfel, deși suntem mereu în clasamentul vitezei la internet, companiile nu sunt atât de digitalizate pe cât ar trebui.
Fie că nu folosesc sisteme de automatizare, nu au facturare digitală sau sisteme interne care să urmărească stocurile sau activitatea firmei, antreprenorii români nu se pot baza pe date pentru a crește mai rapid.
Digitalizare IMM este o oportunitate pentru schimbări care se pot vedea imediat în cadrul companiilor și pot crește nivelul de competitivitate pentru acestea în câțiva ani, după cum spune și Mădălin Pascu.
De curând, Vodafone a lansat platforma “Deschis la nou. Deschis la tehnologie”, care arată antreprenorilor din România exemple de succes ale altor antreprenori și antreprenoare despre influența digitalizării în dezvoltarea afacerilor . Pe platformă poți vedea soluții, dar și exemple de cum acestea sunt folosite.
Digitalizarea ajută la diferențiere
Este important ca antreprenorii să știe că digitalizarea ajută o companie să se diferențieze față de alți competitori din piață și să crească, precizează Mădălin Pascu.
“Lucrul acesta se întâmplă prin optimizarea și eficientizarea proceselor din cadrul fiecărui departament a respectivei companii”, spune Pascu.
Astfel, platforma Vodafone Business, “Deschis la nou. Deschis la tehnologie” are ca scop tocmai identificarea mixului potrivit dintre soluții hardware, software și date.
“Punem la dispoziție consultanți de digitalizare care sprijină antreprenorii și companiile să găsească soluțiile potrivite nevoilor specifice lor. Clienții pot achiziționa soluții care să aibă în spate mai multe componente și să înglobeze partea software cu hardware, dar și servicii de implementare”, explică specialistul Vodafone Business.
Un exemplu de astfel de soluție e în zona de securitate fizică, adică un business care vrea să achiziționeze produse de supraveghere video.
“Ai toate dispozitivele fizice, dar și o platformă care gestionează imaginile provenite de la aceste camere, care generează alerte, analizează imaginile”, spune Mădălin Pascu. El mai dă un exemplu: “O soluție de monitorizare de flote de mașini, pentru că vom avea și echipamente fizice, GPS-uri pentru mașini, servicii de instalare, dar și o platformă unde ajung informațiile și de unde compania poate extrage informații și rapoarte”, mai spune specialistul.
Între criteriul preț și investiții mai mari
Evident că digitalizarea nu se poate opri doar la bugetul pe care-l oferă programul, care este acoperit 90% de către fonduri și minimum 10% de către antreprenor. Dacă firmele vor să facă investiții mai mari, o pot face prin contribuție proprie.
“Există specificată o limită inferioară de cofinanțare de 10%. Nu e specificată o limită maximă, însă. Dacă noi avem un proiect la care ne încadrăm ca specific de companie într-un buget al programului de maximum 50.000 de euro, dar vrem să achiziționăm soluții de 100.000 de euro și este eligibil, diferența poate fi susținută de companie”, explică Mădălin Pascu.
Astfel, companiile au prezentat cel puțin, două oferte de la furnizori din piață, în cadrul aplicației lor. Iar după aprobarea finanțării, compania este liberă să aleagă, ba chiar să aleagă și o altă ofertă care e mai potrivită la momentul respectiv.
“Oferta se poate reface și antreprenorii se duc în piață să mai ceară o ofertă care să se încadreze în bugetul pentru care a primit finanțarea. De aceea spun că prețul nu este un criteriu principal”, mai spune reprezentantul Vodafone Business.
În plus, antreprenorii trebuie să aibă o strategie clară pentru modul în care vor folosi tehnologia. Degeaba vor cumpăra laptopuri dacă nu le folosesc.
“Trebuie să ne uităm intern la ce activități avem, la ce procese interne există și împreună cu un consultant de digitalizare să înțelegem care sunt acele activități care pot fi eficientizate cu ajutorul tehnologiei”, explică Mădălin.
De altfel, această analiză este esențială și este realizată inclusiv de Vodafone Business prin colegii care sunt consultanți de digitalizare.
“Analizăm intern fiecare proces și obiectivul este să găsim soluția tehnică potrivită care să ajute acel proces în sine. Unele activități simple de automatizare pot fi gândite direct de antreprenor, dar dacă decide să aibă o aplicație software mai complexă, atunci are nevoie de un consultant de digitalizare”, mai spune Mădălin Pascu.
Tipuri de soluții care pot fi adoptate
Mădălin Pascu a discutat și despre tipul de soluții pe care le pot adopta antreprenorii, inclusiv din oferta Vodafone Business. Primul tip de soluții sunt cele de infrastructură, unele de bază pentru orice companie.
“Plecăm de la echipamente IT, laptopuri, imprimante, echipamente WiFi, rețea, o cablare structurată, dar și software de bază cum ar fi Microsoft Teams, Office 365”, explică reprezentantul Vodafone Business.
A doua categorie de produse este cea reprezentată de softuri de digitalizare a proceselor.
“După cum am mai spus, analizăm activitățile interne ale companiei să vedem unde poate tehnologia să optimizeze procesele. Dacă iei exemplul unei cafenele, poate aceasta are 3 puncte de vânzare și câteva ecrane digitale. Decât să actualizezi informațiile cu un stick, mai bine creezi o platformă online și schimbi asta de la distanță, timpul putând fi utilizat pentru vânzare, mai importantă în acea afacere”, spune Pascu.
A treia categorie esențială este cea de securitate, fie că vorbim de cea fizică sau virtuală.
“Când vorbim de securitate fizică vorbim de acele soluții de mai sus, adică supraveghere video, control acces, dar avem și securitate virtuală, adică firewall, antivirus, sisteme de securitate mai complexe în funcție de dimensiunea firmei”, încheie Mădălin Pascu.
Programul a intrat în faza de evaluare proiecte între 3 iulie și data estimată de 16 august 2023. Fondurile sunt în valoare de 347,5 milioane de euro, iar antreprenorii pot accesa până la 100.000 de euro astfel:
- Microîntreprinderile - afacerile cu până la 9 angajați și o cifră de afaceri anuală netă care nu depășește 2 milioane de euro - vor putea accesa între 20.000 și 30.000 de euro pentru digitalizare.
- Întreprinderile mici cu maximum 49 de angajați și o cifră de afaceri anuală netă de până în 10 milioane de euro - vor putea primi între 20.000 și 50.000 de euro pentru a-și tehnologiza procesele de business.
- Întreprinderile mijlocii care au cel mult 249 de salariați și o cifră de afaceri care nu depășește 50 de milioane de euro anual - vor putea accesa fonduri între 20.000 și 100.000 de euro.