La un moment dat, așa cum s-a întâmplat și cu piața de carduri fizice, a fost ceva care a trebuit să facă diferența pentru că doar a face plata însăși nu a mai fost de-ajuns. Lucrurile pe care le poți adăuga într-un portofel digital sunt cele care fac diferența, cum ar fi să plătești un taxi, biletele la cinema sau să faci transfer P2P.

Europenii și-au început deja călătoria spre a deveni cashless și se îndreaptă către tehnologii noi pentru a efectua în alt mod aceste plăți. În 2015, cam 7% dintre toate plățile din Europa erau făcute digital și aproximativ 1% din acestea erau prin mobile wallet. În estimările făcute de anumite studii, până în 2020 va crește de trei ori piața de plăți și digitalul o să crească până la 19%, iar 47% dintre aceste plăți vor fi făcute prin mobile wallet.

Diverse strategii au făcut ca emitenții să aleagă ori să se orienteze spre unul dintre marii furnizori de wallet de pe piață, cum ar fi Apple Pay și Samsung Pay, iar în alte țări, cum este și cazul României, emitenții au decis să-și creeze ei un produs, adică propriul lor wallet. Cardurile Mastercard sunt funcționale pentru toate aceste portofele digitale din Europa.

Reprezentanții Mastercard spun că nu pot specula pe marginea deciziei Apple de a veni în România. Totuși, ei menționează că Apple are, aici, o cotă de piață de aproape 20%, ceea ce nu este puțin. „Nu putem să comentăm asupra planurilor lor, dar noi suntem pregătiți în cazul în care strategia Apple este să fie să vină în România”, a declarat Mihai Buda, Associate Managing Consultant Mastercard Advisors.

Ideea de conveniență scoate din joc portofelul fizic

Nu suntem atât de diferiți ca tipologie de cheltuieli în comparație cu alte țări din Europa Centrală și chiar din Vest. Un exemplu de bună practică din această regiune este aplicația mobilă Simple, dezvoltată de OTP Ungaria, care este un portofel digital ușor de utilizat și bine integrat. Acesta se concentrează asupra plăților online și vine cu o gamă largă de funcții pentru plată: parcare, bilete la cinema, taxă de drum, comandă de mâncare, cumpărături, taxi, carduri de fidelitate, reduceri și cupoane.

Ceea ce trebuie scos în evidență este faptul că wallet-urile nu vor avea doar funcții de plată, ci și alte lucruri extra, pe care băncile vor trebui să le includă în pachetul lor de oferte pentru clienți. Banca Transilvania a lansat, în luna ianuarie a acestui an, aplicația mobilă BT Pay și oficialii spun că au 1.000 de download-uri pe zi, ceea ce sugerează interes și utilizare sporită din partea clienților. Ideea de conveniență devine din ce în ce mai importantă, așa că portofelul fizic dispare pentru mulți utilizatori.

Ceea ce ne dorim noi este ca portofelul fizic să nu mai existe, iar telefonul vostru să fie tot ce aveți nevoie în momentul în care ieșiți pe ușă, din casă.

Întrebat să facă o comparație între România și țările vecine, în ceea ce privește diversitatea serviciilor oferite, gradul de utilizare și alți factori care țin de mobile wallet-uri, Mihai Buda spune că „sunt foarte multe variabile pe care putem să le caracterizăm, dar nu o putem face fără avem cifre în față. Ce pot să spun este că noi suntem chiar la început, primul sistem de plăți prin NFC [Near Field Communication, o formă de comunicare la distanță între două dispozitive mobile] a fost lansat, iar asta pune o presiune pe ceilalți jucători să facă același lucru. Noi îi susținem și vrem să facă asta. Iar la final, ce ne dorim noi este ca portofelul fizic să nu mai existe, iar telefonul vostru să fie tot ce aveți nevoie în momentul în care ieșiți pe ușă, din casă”.

La un moment dat, aceasta o să devină parte integrată din experiența de plată a unui deținător de card. Acum, deja mii de locatari din București își pot achita costurile de întreținere direct de pe smartphone, prin portofelul digital mobilPay Wallet, dezvoltat de NETOPIA mobilPay. Și Coinflux, platforma românească de tranzacționare a criptomonedelor, declara la începutul anului că se pregătește să-și lanseze propriul portofel digital.

În condițiile în care se vorbește despre faptul că viitorul este contactless, ar însemna ca cele fizice să dispară și apar întrebări la tot ceea ce înseamnă producție și personalizare de card, terminale bancare și ATM-uri. Mihai Buda spune că nu știe dacă acestea vor dispărea complet sau nu, dar „dorința noastră este să putem oferi alternative la stilul de viață pe care îl au consumatorii noștri”.