„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.
Cluburile de fitness s-au închis după instaurarea stării de urgență, iar antreprenorii care au business-uri în acest domeniu au trebuit să regândească strategiile și să vină cu idei noi. Andrei Crețu, CEO 7card, este unul dintre antreprenorii care au venit cu un proiect prin care să ajute oamenii care voiau să facă sport în continuare și să mențină comunitatea interesată.
Cum faci planul pentru 0 activitate
În primă fază, 7card a implemenat diferite măsuri de siguranță pentru angajați (întâlniri virtuale, work from home pentru cei care puteau face asta) și pentru abonați. Iar din 15 martie au fost „înghețate” abonamentele prin care utilizatorii puteau să folosească numeroase săli de fitness din țară sau puteau beneficia de reduceri la altele.
„Un plan pentru un scenariu cu 0 activitate nu are, credem, nicio companie. Desi relativ tânără, noi suntem o companie care s-a maturizat, care și-a păstrat agilitatea operațională și de gândire a unui startup”, spune antreprenorul și explică cele două mari decizii pe care le-au luat la începutul crize.
Prima a a fost aceea de a păstra întreaga echipă și „asigurarea de fonduri pentru a păstra întrebul bazin de talent și experiență”, iar a doua decizia a fost aceea de a rămâne relevanți pentru clienții și partenerii lor.
Pentru a rămâne alături de comunitatea 7card, compania a venit cu o alternativă numită 7card@Home, un hub de conținut video de sport. „E un proiect la care ne gândeam de ceva vreme, iar după izbucnirea pandemiei ne-au trebuit doar trei săptămâni ca să lansăm prima versiune a secțiunii. Astăzi avem deja o a doua versiune și pregătim noi funcționalități care să îmbunătățească experiența utlizatorului și păstram, pentru moment, accesul universal gratuit la acest serviciu online”, spune Andrei Crețu.
De la lansare până în prezent peste 30.000 de oameni au accesat aplicația, „cu un consum aproape egal de videoclipuri înregistrate și clase live”. Antreprenorul a mărturisit că sunt populare clasele live de yoga și pilates, dar și de cele de antrenament intens. În timp ce în zona de relaxare și mindfulness sunt căutate atelierele de magie pentru copii și discuții live despre minute și motivație.
Andrei Crețu spune că acest proiect a fost primit pozitiv de către clienți și că „vedem asta din rata foarte bună de adopție, de o rată de abandon a programului mult mai mică, de un engagement mai mare al utilizatorilor”. Oamenii, chiar dacă stau în case, au nevoie să facă sport, dar și să interacționeze cu o comunitate de oameni cu care are multe în comun.
De ce avem nevoie de sport?
Nansi Lungu, psiholog ce este prezent pe platforma 7card@Home, este de părere că sportul și efortul fizic este esențial pentru o minte sănătoasă. El dă exemple de diferite studii care leagă sportul de o creativitate îmbunătățită, de o neurogeneză mai dezvoltată și de o stare motivațională mai bună. „În același timp sportul ordonează celelalte eforturi. Cu alte cuvinte, dacă faci sport vei fi mai consecvent și în celelelalte planuri”.
Tot el spune că izolarea poate avea efecte negative asupra ființei umane și că în funcție de cât de severă este această izolare cu atât sunt efectele negative sunt mai dramatice. Izolarea poate duce la dezvoltarea anxietății, creșterea nervozității sau scăderea sistemului imunitar. „Astronauții povestesc cum o mare parte din timp, atunci când se află în misiuni mai lungi, și-l petrec aplanând conflicte”, spune Lungu.
Din cauza faptului că petreci atât de mult timp în casă este posibil să apară anxietăți, iar unele persoane chiar să experimenteze stări de depresie. Nansi Lungu consideră că dacă apare depresia atunci este nevoie de ajutor de la specialiști.
„Cu depresia nu ne putem juca. Odată instalată este infinit mai complicat să o îndepărtam. În fapt recidiva unei stări de depresive crește semnificativ șansele ca și pe viitor să dezvoltăm depresie, trasfomând–o într–o stare cronică”.
În ceea ce privește anxietatea, psihologul recomandă anumite strategii pentru evitarea acestora: dezvoltarea unor hobby-uri, setarea unor țeluri concrete (să cânt la chitară un anumit cântec), să ajuți alți oameni care au nevoie de ajutor.
Când se redeschid cluburile de fitness și care este viitorul industriei
După 15 mai se ridică starea de urgență, însă lucrurile nu revin la normal, iar cluburile de fitness încă nu se deschid. Cele mai populare cluburi de fitness din țara noastră s-au asociat și au realizat un document cu măsuri pentru redeschidere pe care l-au propus Guvernului României. Aceștia propun anumite reguli precum distanțarea socială (1,5 metri) între angajați sau clienți, monitorizarea măsurilor de iginenizare, dar și interzicerea saunelor, spațiilor de spa sau jacuzzi și zonele de restaurante să rămână închise.
Andrei Crețu este de părere că, dacă situația generală evoluează bine, există posibilitatea ca centrele pentru activități sportive să-și reia activitatea în luna iunie.
Piața românească de health & fitness (conform raportului AT Kearny), este estimată la aproximativ 812.000 de membri și o valoare de 248 milioane euro și a înregistrat o creștere anuală de două cifre în ultimii 5 ani.
De ce ar avea nevoie industria de health & fitness pentru a-și reveni după această criză? CEO-ul 7card este de părere că reducerea fiscalității beneficiilor extrasalariale sportive la nivelul celorlalte beneficii extrasalariale de bază ar stimula semnificativ adopția acestui beneficiu de către angajați și angajatori.
„Simulările credibile de calcule pe care noi le-am văzut sugerează că încasările la bugetul statului ar putea fi chiar mai mari, nu mai mici. Ar fi o măsură care ar da un suflu nou acestui sector”, spune Crețu.
România este considerată a fi piața de health & fitness cu cea mai rapidă creștre din Europa. Deși nu este o piață matură, are un potențial semnificativ de dezvoltare. Până în 2023 se estimează că alți 250.000-300.000 de membri noi să se alăture pieței de health & fitness (o creștere de 30-35% față de 2018).
Valoarea de piață în 2023 este prevăzută la 360–380 milioane euro (o creștere de 45-55% față de 2018).
Într-un final, Andrei Crețu spune că ia în considerare diferite scenarii pentru viitor și că se pregătesc în consecință, iar motto-ul în această perioadă este: „hope for the best, plan for the worst, credem că definește abordarea noastră”.