Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 6 octombrie 2022. Abonează-te aici.


Zilele trecute am avut un interviu cu Dan Ștefan, fondatorul Autonom, despre intrarea companiei pe piața de asigurări, iar în timpul discuției am vorbit și despre ultimele luni, dar și ce urmează la nivel macro pentru companii. Dan Ștefan menționează că fără îndoială va veni o criză, semnele sunt acolo, nu are cum să se întâmple altfel, dar că în piață vede încă optimism, banii circulă, iar antreprenorii par că vor să aștepte mai mult până să se dea cu capul de criză.

Dar el spune că reziliența nu înseamnă să fii optimist cu orice preț, ci să faci planurile pentru momentele care urmează din timp. Întrebându-l cum arată planurile Autonom, îmi spunea că au mai multe planuri de contingență, pe diverse scenarii. Acestea nu sunt bătute în cuie, ci sunt pur și simplu strategii care pot fi luate rapid de pe raftul imaginar al fiecărui manager și aplicate. Unele pot ieși, altele nu. Dar planurile sunt acolo.

Din acest motiv orice antreprenor, oricât de mult succes ar avea acum, oricât de mult ar crește, trebuie să ia în calcul să-și facă diferite planuri. Ce se întâmplă dacă am un startup și nu pot să ridic o nouă rundă de investiție? Ce se întâmplă dacă vor crește costurile cu energia și chiriile? Care sunt scenariile în care pot asigura continuitatea afacerii? Sunt câteva întrebări la care antreprenorii trebuie să se apuce să răspundă de pe acum și să facă și calculele. În perioada bună a economiei instinctul și curajul sunt avantajate, dar în perioada de criză capacitatea de a te adapta, de a schimba permanent, conectate la planuri schițate bine, vor fi esențiale.

Banii circulă în economie. Momentan nu există blocaje. Consumul nu mai e atât de mare, dar oamenii nu se opresc. Dar antreprenorii au nevoie de planuri care să fie făcute de pe acum. Să se dea un pas în spate de la operațional și să vadă care sunt strategiile de contingență.

Tu ai deja planul făcut?