De ce este Product Market Fit un element atât de important pentru existența startup-ului tău? Pentru că, în esență, oricât de atractiv sau inovator ar putea fi produsul sau serviciul pe care-l aduci pe piață, efortul va fi în zadar dacă nu vei găsi acel grup de oameni care se vor dovedi interesați să-l utilizeze. Sau dacă piața nu este încă pregătită pentru ideea ta disruptivă de business.
Avem câteva sfaturi privind modul în care poți găsi piața potrivită pentru startup-ul tău. Acestea sunt orientative, însă dacă vrei să afli mai multe despre Product Market Fit, te invităm să te înscrii la ediția a treia a taberei de antreprenoriat Startup Your Life. Vreme de patru zile vei învăța noțiuni de antreprenoriat, promovare online și offiline, leadership sau cum să lucrezi în echipă. Între 17 și 20 mai poți afla de la Adrian Cernat, CEO și fondator al platformei SmartDreamers, cum îți poți găsi piața potrivită. Adrian va povesti din propria experiență câștigată în timp ce construia SmartDreamers pe o nișă destul de aglomerată – a platformelor de recrutare – dar și despre tehnicile prin care poți ajunge să găsești nișa potrivită pentru tine.
Rezolvă problema pieței, nu a ta
De principiu, oricât de atractiv ți s-ar putea părea un produs sau un serviciu, trebuie să pornești la drum cu ideea că acesta va trebui să adreseze corect, repetabil și scalabil o problemă a pieței. Nu a ta, sau a micului tău cerc de prieteni. Nu e nimic care poate amenința mai mult viitorul startup-ului tău decât să pornești la drum cu o soluție pentru o problemă greșit identificată sau, de cele mai multe ori, inexistentă. Afacerea pe care o construiești va trebui să aducă o soluție cerută de piață.
Află ce își dorește piața
Ca să afli ce de ce are nevoie piața poți face o simplă căutare pe Google, poți urmări discuțiile din grupuri și comunități relevante pentru domeniul în care îți dorești să activezi sau chiar poți iniția propriul chestionar pentru a afla părerea potențialilor utilizatori – Facebook are un tool pentru a realiza chestionare. Ține minte, totodată, că aceste interacțiuni cu potențialii tăi clienți vor trebui să fie frecvente. Iar pentru a vedea cum să formulezi întrebări care să nu te conducă la concluzii greșite poți folosi The Mom Test.
Dacă vrei să știi ce poți învăța participând la tabăra de antreprenoriat Startup Your Life, aruncă un ochi aici.
Raportarea la competiție
Evident că ne-am dori toți ca pe piața pe care ne dorim să intrăm să nu existe alt competitor. De cele mai multe ori acest lucru nu este posibil, iar produsul sau serviciul tău trebuie să adreseze o nevoie a pieței care nu este satisfăcută de competiție.
E bine să nu pierzi din vedere faptul că lipsa competiției nu este, neapărat, un semn bun. Se poate traduce prin lipsa cererii sau chiar lipsa problemei. Sau că poate piața nu este pregătită pentru ceea ce îți propui să lansezi.
Testează și validează
Odată ce ți-ai făcut o idee despre ceea ce îți dorește publicul tău, nu te grăbi să arunci pe piață un produs. Petrece cât mai mult timp în faza de testare și validează pașii cu oamenii care au nevoie de soluția ta. Nu te apuca de dezvoltare fără să ai o idee foarte clară despre ceea ce este relevant pentru publicul tău. De aceea este util să creezi un minimum viable product (MVP) pe care să-l arăți clienților pontețiali, cere-le feedback și nu uita să integrezi opiniile lor (pertinente) în produsul/serviciul tău. Vei descoperi că, de multe ori, lumea care privește din afară poate oferi soluții la care nici nu te gândeai.
Dacă vrei să înveți și alte tehnici care te pot ajuta să identifici piața potrivită pentru startup-ul tău, nu uita să te înscrii pentru a fi unul dintre participanții celei de-a treia ediții a taberei de antreprenoriat Startup Your Life. Înscrierile sunt deschise, iar mentorii care te pot ajuta să identifici pașii potriviți pentru a avea o carieră reușită în antreprenoriat te așteaptă la Poiana Brașov între 17 și 20 mai.