A absolvit Liceul de artă „George Enescu” și Academia de Teatru și Film. A lucrat 30 de ani în televiziune, la cele mai importante posturi din România. „Toată viața am fost angajatul altora. Gândul de a intra în antreprenoriat mă urmărea de ceva vreme când am înființat Tracia Caravan, în 2015. Și am făcut-o pentru că am o mare pasiune pentru rulote, pentru tot ce înseamnă turism cu RV”. Acesta este trailer-ul poveștii lui Gabriel Bugnar și a afaerii pe care a dezvoltat-o, Tracia Caravan. O poveste despre succes, despre chin, despre cât de greu e să-ți duci proiectul la final, chiar dacă tu crezi din tot sufletul în el.
Dacă aveam 100 de rulote fabricate în ultimul an, le vindeam pe toate și poate mi-ar mai fi trebuit câteva ca să acopăr cererea.
Antreprenorul spune că n-a fost greu să înțeleagă că există necesitatea apariției unui brand românesc pentru rulote, pentru că în această parte de lume există un mare potențial. „Numărul de înmatriculări de vehicule recreative a crescut de peste 10 ori în ultimii 10 ani, asta reiese din statisticile Poliției. În plus, românul este mare amator de petrecere în aer liber”, ne explică el.
În acest context, puterea de cumpărare a crescut constant din 1990 încoace. „Sigur, nu a crescut cum ne-am fi dorit, dar a crescut. În privința rulotelor, cel mai clar indicator este prețul mediu, pentru că nimeni nu fabrică rulote la noi, majoritatea cumpără rulote second-hand. Prețul mediu a crescut de la sub 1.000 de euro la 3.500-4.000 de euro. Sunt tot mai mulți cei care își doresc pentru familiile lor rulote noi și pot plăti peste 10.000 de euro. Fără să fac niciun fel de reclamă acestui proiect, dacă aveam 100 de rulote fabricate în ultimul an, le vindeam pe toate și poate mi-ar mai fi trebuit câteva ca să acopăr cererea”, spune el cu certitudine.
Numele a apărut de la „Dacia”, atât din istorie, cât și de la mașina națională a românilor.
Începutul Tracia Caravan
Ideea afacerii o avea de mai mulți ani. „Nu aveam bani, după cum nici acum nu am”, își începe Gabriel relatarea. În 2015, Răzvan Pascu a postat pe Facebook un anunț de organizare a unui concurs de idei de afaceri. Gabriel a aplicat cu ideea „Fabrica de rulote” și a fost selectat. Era un concurs organizat de Consiliul Județean Ilfov, cu fonduri europene. Un milion de euro erau împărțiți între 40 de startup-uri. „Am reușit să cheltuiesc 18.000 de euro pentru a plăti o echipă care a lucrat la proiect. Am cumpărat câteva calculatoare, am plătit chirii și impozite timp de șase luni. Arhitectul Cristian Silviu Valentin a avut idea design-ului pentru primul model, Tracia Familia, și, după luni de muncă, am ajuns la un numitor comun. Aveam un proiect și un site. Aveam nevoie de bani să merg mai departe”, spune Gabriel.
În 2016, proiectul primei rulote românești, Tracia Caravan, a câștigat marele premiu în valoare de 70.000 de euro la Startarium Pitch Day. A construit atelierul în care urma să facă prototipul, a cumpărat unelte și utilaje, materiale și componente pentru două rulote. „Mi-am dorit foarte mult ca prima rulotă să fie gata la a doua ediție a Startarium Pitch Day, în noiembrie 2017. Doar că, graba strică treaba. Mai mult de 10% din buget, mai exact 10.000 de euro, m-a costat proiectul pentru a realiza peretele din față al rulotei. Din păcate, nu a ieșit ce mi-am dorit”.
Provocarea de a construi o afacere
Planurile de pe hârtie sună bine, dar fiecare business se confruntă cu provocări de diferită natură. „Orice poate fi o provocare: să găsești un furnizor, să se țină de cuvânt, să faci alegeri corecte, să-ți asumi greșelile, să ai familia alături, să ai puterea să mergi mai departe când totul pare un dezastru”, spune Gabriel.
În decembrie 2017 proiectul părea blocat. Gabriel nu mai avea bani, avea un prototip construit în proporție de 70% și un atelier. S-a angajat la studioul video al Trustului Ringier, pentru că trebuia să-și întrețină familia cu ceva. „După lunile necesare de vechime la angajator, am îndeplinit criteriile pentru a face un credit. Cu acești bani voi termina prototipul. Mai devreme sau mai târziu, voi fabrica rulote în România, de asta sunt sigur”.
De la București la Rotterdam am făcut 3 zile, de la Rotterdam la București, trei săptămâni. Au fost primele mele zile de libertate absolută.
Rulota - libertate absolută
Gabriel spune că învață despre rulote de peste 20 de ani și continuă să o facă în fiecare zi. A cumpărat prima lui rulotă în urmă cu aproape 15 ani de la Rotterdam, dintr-un parc de rulote. „M-am dus la ei cu fotografia rulotei găsită pe internet. De la București la Rotterdam am făcut 3 zile, de la Rotterdam la București, trei săptămâni. Au fost primele mele zile de libertate absolută”, povestește Gabriel.
În urmă cu șapte ani, a fost la Salonul de la Paris, apoi la Birmingham, iar anul trecut la Dusseldorf, acestea fiind cele mai mari saloane din Europa unde se adună toată industria de fabricanți de rulote și de autorulote și fabricanți de componente. „Peste tot am fost cu bani din economii. Unde nu am găsit prieteni, am locuit la pensiuni ieftine. La Dusseldorf, am fost cazat la o prietenă, fostă colegă din televiziune. Peste tot am zburat cu low-cost și am plătit zeci de kilograme de documentație adusă acasă în loc de bagaj”.
Dotările primului prototip Tracia Caravan
În urma documentării și colaborării cu designer-ul auto, Cristian Silviu Valentin, a apărut un prototip al rulotei, de 6850x2185mm cu 2000mm înălțime interioară. Dotările sunt cele din gama standard pentru orice rulotă și, la cerere, pot fi adăugate altele opționale. Versiunea standard include locuri de dormit pentru 2 adulți și 3 copii, apă caldă / rece, baie (chiuvetă, duș), rezervor de 55 de litri pentru apă potabilă, bucătărie (aragaz, frigider, dulapuri), sobă Truma cu Truma Vent, iluminat interior LED, prize de 5 /12 / 220V. Opționale: panouri solare, antenă de recepție satelit, mouvere, aer condiționat și alte lucruri pe care și le mai poate dori clientul.
Primul model, după cum îi spune și numele, „Tracia Familia”, se adresează familiilor. Prețul va fi de 12.500-13.000 de euro, plus TVA. Urmează un model de rulotă mai mică, compactă, pentru cupluri, „Tracia Duo”, care va costa 9.000 de euro, plus TVA.
„O artimetică simplă ne spune că sunt 18.000 + 70.000 = 88.000 de euro investiți în proiect până în acest moment. Pentru anul acesta vreau să termin și să omologhez prototipul. Apoi să construiesc a doua rulotă și următoarele”, relatează antreprenorul. Gabriel spune că nu poate ști cu certitudine când se va întâmpla amortizarea investițiilor, pentru că sunt mai mulți factori în joc. „Depinde dacă voi găsi finanțare sau nu. Dacă voi găsi finanțare - mai repede, dacă nu - mai târziu.” A primit oferte de finanțare la nivel de enunț, dar nu a început negocieri și nu va începe până nu termină prototipul.
Orice poate fi o provocare: să găsești un furnizor, să se țină de cuvânt, să faci alegeri corecte, să-ți asumi greșelile, să ai familia alături, să ai puterea să mergi mai departe când totul pare un dezastru.
Gabriel Bugnar intenționeză să ducă Tracia Cavaran și pe piețele din afară și spune că nu va fi dificil să convingă clienții și partenerii de acolo de valoarea rulotei românești. „Cine știe câte ceva despre rulote sau își dorește una va înțelege destul de repede că Tracia va fi o rulotă de aceeași calitate sau chiar mai bună decât cele din Vest, la un preț imbatabil. Cred că argumente mai solide, nu există”.