IPO-ul (ofertă publică inițială) este cea mai cunoscută metodă de listare. Pe scurt, aceasta înseamnă că, înainte de listarea pe bursă, compania oferă o cotă parte către publicul larg, fără nici o restricție, așa cum se întâmplă în cazul plasamentului privat care poate fi adresat doar unui număr maxim de 149 de investitori.
Ce startup-uri sunt cele mai potrivite pentru un IPO?
Despre IPO-uri am vorbit cu James Clark, Head of Tech and Lifesciences, Primary Markets la London Stock Exchange și mentor în aceleratorul de business BCR-InnovX.
El spune că startup-urile potrivite pentru un IPO sunt, de obicei, later stage, cele care au venituri de circa 10-15 milioane de dolari pe an și chiar dacă nu este neapărat să fie pe profit, acestea trebuie să fie cel puțin la jumătatea drumului spre profitabilitate, „pentru că, în cele din urmă, asta este ceea ce caută investitorii de pe bursă”.
În ceea ce privește tehnologia pe care o dezvoltă startup-urile interesate de IPO, toate tehnologiile sunt binevenite pe piață, dar în acest moment sunt populare, în mod particular, tehnologiile B2B și SaaS.
Când ar trebui o companie să se gândească la un IPO?
James Clark este de părere că startup-urile ar trebui să se gândească la IPO cât mai curând posibil. „Când spun să se gândească, nu mă refer la «când o să facem asta?», ci mai degrabă este vorba despre «cum funcționează, care sunt circumstanțele, care sunt lucrurile la care trebuie să mă gândesc?». Poți să începi să te gândești la aceste lucruri oricât de devreme vrei, pentru că atunci când vine timpul - ar putea fi peste 10 sau 15 ani - vei fi puțin mai bine pregătit.”
Trebuie să te gândești la IPO din timp, chiar dacă nu ești activ în privința acelor gânduri pentru o vreme.
Printre dezavantajele unui IPO, el remarcă faptul că acesta este un tip diferit de finanțare pentru un un investitor privat, cum ar fi VC, iar costul poate fi puțin mai mare inițial, deși odată ce ajungi pe bursă devine mai ieftin să strângi capital. Alte lucruri care sunt utile este să ai niște recompense - acțiuni pe care investitorii le pot cumpăra sau vinde. Dacă vrei să vinzi într-o companie mare, fiind o companie publică, ei pot să vadă ceea ce faci și este mai ușor pentru ei să ia decizia de a lucra cu tine datorită transparenței care vine odată cu listarea publică.”, explică Clark.
Referitor la motivele pentru care a ales să se implice în acceleratorul BCR-InnovX, Clark spune că l-a convins prezența unor companii mari, precum Bitdefender sau UiPath, care au pornit din România, dar și faptul că London Stock Exchange lucrează intens cu comunitatea de tehnologie din România, având și un birou aici. „Am vrut să mă implic în program pentru că aceasta va fi următoarea generație de antreprenori foarte interesanți și afaceri care provin din Europa de Est și ar fi minunat să fiu parte din asta și să-i ajut să înțeleagă cum funcționează piața de capital și să-i văd cum cresc și se devzoltă ca o comunitate tech.”, conchide James Clark.