BAAM este un startup cu o componență interesantă. Fondatorul este de origine greacă și s-a stabilit în România în urmă cu câțiva ani. Numele lui este Charlampos Stengos, însă toată lumea îl cunoaște drept Charis. Am discutat cu el pentru a afla ce faci și cum face BAAM, probabil cel mai lăudat startup din cohorta de Grinders de anul trecut a acceleratorului InnovX-BCR.
BAAM este al doilea startup cofondat de Charis. În urmă cu 6 ani, el a pus bazele unui startup de CleanTech. Soluția de tip PaaS a fost achiziționată de către un jucător mai mare din industrie, iar Charis a făcut exit.
Acum, el își folosește cunoștințele dobândite anterior pentru a face un succes și din BAAM, un startup care îi ajută pe cei care vor să investească în imobiliare să descopere proprietăți mai atrăgătoare, dar care ajută și digitalizarea tranzacțiilor imobiliarea oferind soluții tehnologice de ultimă oră. De la înființare, startupul a reușit să strângă circa 200.000 de dolari investiție, sumă care i-a ajutat pe membrii echipei să construiască produsul, dar și să-l prezinte la conferințe internaționale găzduite în Berlin, Barcelona, Silicon Valley și Atena. BAAM deja lucrează cu primii săi clienți și fondatorul se așteaptă ca 2021 să aducă primele venituri pentru companie.
În spatele BAAM se află viziunea idealistă a lui Charis. ”Eu sunt mânat de conceptul de democratizare a noilor tehnologii. Cred că în zilele noastre trebuie să contribui la dezvoltarea de soluții tehnologice și de unelte care să fie folosite și de persoane care, în alte situații, ar fi fost excluse. În timpul pitch-ului din Silicon Valley am realizat că persoanele din Grecia stabilite în SUA nu aveau acces la anumite informații legate de industria imobiliară, nici măcar contra cost și asta mi s-a părut ridicol. Perspectiva unui alt membru al echipei este că scopul nostru este cel de a schimba modul în care se petrec tranzacțiile imobiliare. Deci menirea BAAM este de a schimba radical industria și de a debloca valoarea prinsă între segmentul imobiliar și piața bancară”, explică Charis.
Revenind la echipă, aceasta este formată din Dimitris Ragias, Chief Business Development Officer (CBDO), Christos Theodoropoulos, Chief Legal Officer (CLO), Foteini Kousiaki, Chief Marketing Officer (CMO) și Andrei Fulea (Software Engineer). Potrivit fondatorului și CEO-ului, startupul BAAM are în spate o experiență cumulată de peste 50 de ani în imobiliare, banking și tehnologie. Iar Charis are planuri să-și mărească echipa și este determinat să angajeze mai multe femei, crezând în necesitatea unei diversități crescute în lumea startupurilor tech.
Proiectul a debutat în februarie 2019, cu un mockup, iar în anul 2020, cu ajutorul finanțărilor strânse, dar și cu ajutorul acceleratorului InnovX-BCR, echipa a reușit să creeze un MVP, să ducă produsul prin stadiile de alpha testing și beta testing, iar acum BAAM este un produs finit, bazat pe infrastructura Microsoft Azure.
Colaborări cu băncile din România și Grecia
BAAM lucrează deja cu clienți precum BCR și o altă bancă românească și se află în discuții cu alte bănci locale, dar și din Grecia. În afară de InnovX-BCR, echipa BAAM a mai finalizat încă trei programe de accelerare: Tech Ventures, Techccelerator (unde a primit finanțarea inițială de la Gapminder) și Be Finnovative (Grecia). Startupul se mândește și cu o serie de premii - a fost numit cel mai bun fintech din acceleratorul Be Finnovative, a câștigat premiul 2 la gala de antreprenoriat organizată de Universitatea de Business și Economie din Atena, premiul 3 la competiția Eltie Prizes organizată de Startup Grind Bucharest. BAAM se numără și printre alumni InnovX-BCR, iar Charis este onorat de distincția de ”cel mai disciplinat antreprenor” pe care a primit-o din partea lui Silviu Florea, mentor InnovX-BCR.
Am deschis cu Charis și o discuție despre succes și despre înfrângeri și mi-a răspuns cu o anecdotă interesantă. ”Când eram pe cale să susțin un pitch în cadrul unui eveniment din Romania și făceam schimburi de emailuri cu organizatorii, tot primeam urarea «O zi cât mai ușoară!». Și chiar dacă am înțeles intenția, am răspuns că mai bine mi-ar ura o zi plină de provocări decât una cât mai ușoară. Atunci mi-am amintit un poem citit când eram deja adult, «Ithaca» de Constantine Cavafy, care scria: «Când vei pleca înspre Itaca fie-ți lungă călătorie plină de aventuri, plină de învățăminte». Și exact așa este și călătoria în cadrul unui startup”, mărturisește antreprenorul.
”Să fii antreprenor este o experiență care îți întinde nervii și care te va schimba, alterându-ți esența. Sunt mai multe eșecuri decât succese și trebuie să fii pregătit pentru o astfel de călătorie plină de încercări. Noi suntem încă departe de definiția pe care am atribuit-o succesului, dar micile victorii descrise mai sus ne oferă încrederea că nu suntem singurii care cred în această idee”, continuă el.
Eșecul apare în multe forme într-un startup
Charis recunoaște că a întâlnit eșecul în multe forme - dezamăgiri privind foști membri de echipă, privind întârzieri în dezvoltarea produselor, dezamăgiri venite pe fondul refuzurilor investitorilor, ”lista e lungă”. Însă el știe că pentru a fi un bun fondator și CEO de startup, trebuie să fii pregătit pentru ele și să ai ”un sistem «digestiv» puternic care să te ajute să «digeri» acele eșecuri și un sistem «respirator și mai puternic», care să îți permită să respiri, să faci un pas în spate și să decizi cum vei merge înainte”.
Iar cea mai bună zi pentru Charis? Aceasta va veni atunci când ”în calitate de fondator al acestei călătorii voi reuși să traduc toate aceste învățăminte desprinse din eșecuri în acțiuni aplicabile și rezultate concrete pentru startup”.
Principalii concurenți ai BAAM sunt companiile de imobiliare - locale și globale. ”Ei nu se concentrează neapărat pe piața noastră, dar pe măsură ce vom crește le vom ataca și din piețele lor”, explică fondatorul. ”Avantajul este că nu e o industrie în care să fim ca în povestea David vs. Goliath. Industria e fragmentată și avem mai multe șanse de reulită”, continuă el.
Au primit deja o propunere de a fi cumpărați
Unul dintre cele mai bune semne pe care le-a primit a fost faptul că un jucător mare din industrie a făcut o propunere de achiziție a startupului, se mândrește CEO-ul companiei.
Pandemia a avut un impact puternic asupra echipei. Toată munca s-a făcut de la distanță, sub motto-ul ”#GoDefense with #HighMorale”, iar această strategie a fost împărțită în trei stâlpi principali: supraviețuirea, înțelegerea tendințelor și reevaluarea poziționării pe piață.
Echipa s-a informat, a păstrat legătura cu viitorii clienți și parteneri într-o manieră empatică și au analizat toate informațiile și posibilitățile. ”După această fază, noul motto a fost «#GoOffense with #Confidence»”.
Rezultatele au fost bune și Charis Stengos a ajuns la concluzia că pandemia a fost un veritabil catalist pentru industria imobiliară. Cu toate acestea, antreprenorul le recomandă celor aflați la început de drum să nu se oprească din treabă, dar să facă o pauză, să își reexamineze relevanța față de piețele lor și, în caz de nevoie, să pivoteze.
Per total, experiența colaborării de la distanță a fost una bună în cadrul echipei BAAM, dar au existat și provocări. ”Fiind un startup, nu putem să nu vedem avantajele de a lucra împreună în același birou: interacțiunile cu restul membrilor și cu alte startupuri au un impact mare asupra eficienței, productivității și colaborării”, mai spune el.
Și acceleratorul InnovX-BCR s-a desfășurat tot de la distanță și Charis recunoaște că totul ar fi fost mult mai dificil dacă sesiunile de mentorat nu ar fi fost preînregistrate. El crede că viitorul muncii, inclusiv pentru startupuri este unul hibrid, și flexibil, cu avantaje din ambele lumi.
Acceleratorul InnovX-BCR e ca un MBA pentru antreprenori
Revenind la accelerator, Charis Stengos compară experiența InnovX-BCR cu cea a studiilor MBA pe care le-a urmat la ESADE Business School, din Barcelona. Acolo a descoperit învățarea prin colaborare, nu prin concurență. ”Nu am simțit niciodată presiunea de a demonstra că sunt mai bun decât alții. Totuși, învățând de la ceilalți și colaborând cu ei au reprezentat momente cheie în dezvoltarea mea”, spune el.
”La InnovX-BCR m-am simțit la fel. Colaborarea cu celelalte startupuri din cohorta Grinders și lecțiile pe care le-am învățat de la ceilalți fondatori ne-au ajutat să închegăm legături puternice. Și sunt de părere că așa se construiesc ecosistemele puternice de startupuri. Personal, abia aștept să sărbătoresc succesele celorlalți fondatori - cu cât e mai puternică o rețea cu atât mai mari sunt șansele de reușită”, explică CEO-ul BAAM.
El este de părere că acceleratorul este unul care te pregătește pentru provocările din lumea reală și l-a privit ca pe o școală de business. Și, recunoaște el, a fost o experiență plină de provocări, unde echipa a trebuit să dea tot ce s-a putut pentru a respecta deadline-urile, dar per total a fost și o experiență foarte plăcută.
Întorcându-se la ecosistemul de startupuri, Charis este de părere că un antreprenor este dator comunității sale și că trebuie să găsească mijloace de a o susține la rândul său. Astfel, luna aceasta el va face voluntariat într-o competiție numită ”Teens in AI” al cărei scop este popularizarea noțiunilor de Inteligență Artificială în rândul tinerelor, pentru a le inspira să urmeze o carieră în domeniile STEM. ”După cum menționasem anterior, unele dintre subiectele foarte importante pentru mine le reprezintă diversitatea și incluziunea și sunt foarte implicat pentru a ajuta în acest sens. Avem nevoie de mai multe femei lider în industria tech și nu doar pentru a atinge niște rapoarte de egalitate de gen ci pentru că femeile lider aduc mai multă empatie și avem nevoie de așa ceva în industrie”, mărturisește el.
El e deschis oricărei solicitări de voluntariat și mentorat în comunitate de startupuri. Și, legat de mentori, el păstrează legătura cu cei de la InnovX-BCR și schimbă constant idei.
Cele mai bune startup-uri din Grinders InnovX-BCR
Startupurile din cohorta Grinders care i-au plăcut cel mai mult sunt Izidoc, Rungutan, APIO și Repsmate, însă crede că Email Tree este startupul cu cel mai mare potențial dintre toate.
Pe moment, eforturile BAAM se concentrează pe piața din România, dar există deja discuții avansate cu o companie de consultanță din Spania pentru un parteneriat. Pe termen lung, Charis nu își stabilește țeluri financiare - ”noi ne dorim să transformăm industria și să câștigăm aprecierea clienților noștri”.
În încheiere, fondatorul admite că ar fi foarte mândru ca, în următorii 7 ani, să audă de la un client următoarele cuvinte: ”Iubim BAAM pentru că am înregistrat un profit mare în urma investiției noastre, pentru că este o soluție simplă și sigură de a cumpăra proprietăți imobiliare oferind o experiență la fel de ușoară precum comandarea unei cărți de pe Amazon”.