Planuri mărețe și rezultate îmbucurătoare. Sunete de trompetă a victoriei. Așa a părut discursul ministrului Ștefan Radu Oprea, care conduce portofoliul mediului de afaceri și al antreprenoriatului.

O întâlnire binevenită. Cel puțin la prima vedere. Am aflat că în aplicația Start-Up Nation 2018/2019 sunt deja 14.000 de planuri de afaceri înscrise, din peste 20.000 de aplicații înregistrate deja.

Predictibilitate fiscală? "Antreprenoriatul înseamnă să-ți asumi riscuri"

Am mai aflat că alte programe pentru antreprenori derulate de minister anul trecut (femeia antreprenor, microindustrializare, comerț și servicii, educare antreprenorială – EMPRETEC) au fost un succes răsunător, iar mediul de afaceri din România este susținut de minister și de guvern să-și îndeplinească toate obiectivele pe care și le propune.

Am aflat că vom face comerț cu Japonia, Singapore, Vietnam, am lucrat de debirocratizare, simplicare și transparență, am pregătit și încă suntem extrem de concentrați pe președinția României în cadrul UE pentru următoarea jumătate de an (am și angajat oameni noi prin minister pentru a susține acest lucru), însă nu am aflat și când vor ajunge antreprenorii mici și mijlocii, acei fondatori de startup-uri și IMM-uri despre care susținem că sunt baza economiei, să aibă mai multă predictibilitate și să nu se mai confrunte cu peste 236 de modificări ale Codului Fiscal și ale legilor într-un singur an (în total 862 de acte normative au fost adoptate în primele 11 luni ale lui 2018).

”Ce înseamnă să fii antreprenor? Înseamnă, din perspectiva mea, să-ți asumi riscuri”, a spus, la un moment dat ministrul Oprea.

Asta după ce a dus discuția privind această impredictibilitate pe care o acuză antreprenorii de la noi spre o altă direcție față de întrebarea care-i fusese adresată, atingând și chestiunea taxei pe"lăcomie".

”Lucrurile din perspectiva Ministerului antreprenoriatului s-au întâmplat într-un dialog susținut constant pe tot parcursul anului 2018, cu reprezenții mediului de afaceri. Fie că vorbim despre Consiliul Consultativ al Întreprinderilor Mici, fie că vorbim despre întâlnirile repetate pe care le-am avut cu Coaliția pentru Dezvoltarea României. De asemenea, avem grup de lucru cu cei care sunt implicați în Semestrul European...sunt niște teme europene în care reprezentanți ai mediului de afaceri sunt întrebați despre necesitățile mediului de afaceri. Dau și un exemplu ca să fiu mai bine înțeles. Schema de ajutor de stat anul trecut, înainte de a fi propusă forma nouă, am avut o dezbatere cu peste 100 de organizații cu capital românesc și capital străin au fost prezenți. Rezultatul: transformarea și modificarea schemei de ajutor de stat în conformitate cu dorințele mediului de afaceri. Lucrurile însă se desfășoară în dialog. Dar atunci când un comportament nu este un comportament onest în piață și măsurile pe care trebuie să le ia guvernul României trebuie să fie niște măsuri speciale”, a spus Oprea, precizând că această taxă este discutată și la nivel european.

"Taxa pe lăcomie e o măsură corectă"

”De fapt este o dezbatere europeană și cred că de aici ar trebui să plecăm. Directiva 1164 (1164/2016 privind impozitarea multinaționalelor în țara în care realizează venit), aceea cunoscută sub numele de impozitarea multinaționalelor, vine de la o discuție profundă care a avut loc în Parlamentul European și în Comisie pornind de la erodarea bazelor monetare. De aici au plecat toate măsurile pe care foarte multe state membre le-au luat”, a mai spus ministrul Ștefan Radu Oprea.

Deși spune că nu generalizează în ceea ce privește ”lăcomia” tuturor companiilor din România (ca să folosesc un termen oficial folosit chiar de guvernul țării noastre), consideră că este ”o măsură care este corectă din perspectiva noastră”. Iar acest lucru se întâmplă chiar cu riscul de a provoca probleme chiar și micilor afaceri de la noi.

”Taxa aceea pe active este o taxă de descurajare. Nu este o taxă pe care vrem să o încasăm. Este o taxă pentru un comportament corect în piață”, a mai spus Oprea.

Ministrul pentru Antreprenoriat și IMM-uri dorește un comportament corect în piață chiar dacă Guvernul din care face parte a adus 236 de modificări Codului Fiscal în 2018.

Per total, în primele 11 luni și jumătate din 2018 (până pe data de 17.12.2018), cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 862 de acte normative cu aplicabilitate generală (309 Legi, 18 Ordonanțe ale Guvernului, 107 Ordonanțe de Urgență, 428 de Hotărâri de Guvern), fără luarea în calcul a ordinelor emise de ministere/agenții și a altor reglementări.

Peste 45% din legile și ordonanțele adoptate au afectat direct și semnificativ întreprinderile, inclusiv IMM-urile (legislația fiscală, declarațiile și contribuțiile obligatorii etc.).

Evită, totuși, subiectul acestor modificări și, după cum spuneam mai sus, declară la un moment dat în conferința de presă faptul că antreprenorul este cel care-și asumă riscuri. Iar cel al dublării salariilor angajaților, schimbărilor legislative care fac ca planul de afaceri pe care l-a gândit cu un an în urmă să nu mai fie valabil nu este un risc, neapărat. Pentru a fost scris în planul de guvernare.

”În programul de guvernare au fost scrise datele la care vor fi făcute majorări salariale. Avem o chestiune care se referă la puținătatea locurilor de muncă. Este o provocare care a ajuns să fie în discursul fiecărui antreprenor. Noi am constatat că există această temă a locurilor de muncă. Dacă au constatat-o și alții înaintea noastră dar nu au făcut nimic, am făcut noi ca să putem să micșorăm impactul acestei probleme și să avem forța de muncă calificată de care avem nevoie”, a fost răspunsul oficialului guvernamental.

Acesta a venit și cu un avertisment pentru cei care-și depun dosarele pentru programul Start-Up Nation 2018/2019: să fie atenți la numărul de angajați pe care și-l trec în planul de afaceri pentru că, dacă nu pot măcar să-l susțină pe perioada celor 2 ani de monitorizare, vor trebui să returneze cei 200.000 de lei.

E vina consultanților că antreprenorii Start-Up Nation angajează prea mulți oameni

Și din nou, dacă lucrurile se schimbă la nivel de business, este vina consultanților care îi încurajează pe antreprenori să-și angajeze prea mulți oameni.

”Singura capcană astăzi este dată din abordarea unor anumiți sfătuitori care pentru a-și încasa acel comision de succes, dau sfatul de a crește numărul de locuri de muncă”, a declarat Ștefan Radu Oprea.

Revenind la multinaționale, Oprea a făcut și câteva comentarii în ceea ce privește închiderea fabricii din Timișoara de către Nestle.

”Uitându-mă cu atenţie la comunicat, am constat că, de fapt, au avut o chestiune de politică internă şi de scădere dramatică a vânzărilor şi a cotei de piaţă. Bănuiesc că acesta este unul dintre lucrurile care au fundamentat decizia lor. Dacă este să intrăm într-o analiză mai profundă şi să mergem un pic în teoria lucrurilor, am putea să ne gândim că lucrurile s-au schimbat dramatic în ceea ce priveşte comportamentul multinaţionalelor, la sfârşitul anilor 80, când a început raportarea trimestrială a profitului, în loc de anuală. Atunci, nevoia de a raporta profit către acţionari este o nevoie constantă în viaţa majorităţii companiilor mari. De aici, dacă vă uitaţi cu şi mai mare atenţie în comunicat şi în ceea ce se întâmplă, veţi vedea că există, într-adevăr, în cadrul grupului Nestle, un acţionar care doreşte să fie orientat din ce în ce mai mult către profit”, a afirmat Ministrul pentru IMM-uri.

Fără buget? "Funcționăm"

Și nu în ultimul rând, am mai aflat azi faptul că bugetul pe 2019 nu este gata din cauza avizului Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Însă mediul de afaceri din România nu este afectat.

"Astăzi funcţionăm cu 1/12 din bugetul anului trecut, deci funcţionăm. Sigur că ştim ce s-a întâmplat cu bugetul în vară, când, într-adevăr, ar fi putut fi afectate firmele româneşti din perspectiva noastră, a Ministerului pentru Mediul de Afaceri, cele care participau la târguri şi expoziţii, erau în pericol atunci 170 de firme care trebuiau să participe la târguri. Astăzi nu se pune această problemă. În Ministerul pentru Mediul de Afaceri, toate târgurile şi expoziţiile sunt în programul normal. Sigur, îmi doresc ca avizele acelea celebre să fie obţinute, astfel încât să putem să intrăm... Eu, cel puţin astăzi, în minister, ştiu cifrele bugetului, noi le-am discutat cu Finanţele, deci lucrurile sunt avansate", a spus oficialul guvernamental.

Voi ce spuneți? Aveți nevoie de predictibilitate și de buget? Sau preferați să evitați subiectul și poate nu o să aveți probleme în business?