În spatele fiecărui startup sunt oameni care au avut viziunea și tenacitatea de a-l construi. Deși nu există o formulă unică pentru succesul antreprenorial, iată câteva trăsături pe care le împărtășesc cei mai de succes fondatori, după cum scrie Vanessa Colella, Președine al Citi Ventures și CEO al Citi, pe Entrepreneur.

Curiozitate

Curiozitatea ține antreprenoriatul în viață. Aceasta este concluzia la care a ajuns și colegul nostru Octavian în urma cursului #StartupPesteAsteptari, pe care l-a ținut în fața unor antreprenori și viiitori antreprenori. El spunea atunci degeaba ai o idee bună și niște cunoștințe de programare excelente dacă nu ai curiozitate, dacă nu ai acea pornire de a acumula cât mai multă informații din cât mai multe surse, din cât mai multe domenii.

Antreprenoriatul este mai mult despre întrebări decât despre răspunsuri. Mai întâi, sunt întrebările despre cum funcționează anumite lucruri și cum te pot ajuta în afaceri. Odată ce ți-ai atins obiectivele, începi să te întrebi cum poate fi măsurat succesul și cum îmbunătățești soluțiile respective, astfel încât să te adaptezi constant la noile transformări de pe piață.

Empatie

În afară de a fi curioși, cei mai pricepuți în rezolvarea problemelor sunt bun ascultători și empatici, care încearcă să înțeleagă înainte de a acționa și de a construi. Nu este vorba numai despre înțelegerea unui alt punct de vedere, ci și a simți cu adevărat cealaltă perspectivă.

Capacitatea de a recunoaște și de a împărtăși sentimentele altor persoane ajută nu doar la crearea de produse eficiente, dar și a unor lideri puternici. Echipele au încredere că aceștia au cele mai bune intenții. Spuneam cu altă ocazie că inteligența emoțională este mai importantă în business decât IQ-ul.

Diversitate

Deși o vorbă populară spune că cei ce se aseamănă se adună, doar cei ce sunt diferiți reușesc să vină cu idei și soluții inovatoare. Diferențele de cultură și de gândire pot genera conflicte, dar tocmai din scânteia unei dezbateri apar cele mai bune idei.

Din acest motiv, echipele trebuie să fie diverse ca rasă, gen și background dacă vrei să vină cu soluții inovatoare și să atingi o creștere mai mare pe piață. O echipă ideală ar fi compusă din experți tehnici și vizionari, designeri, programatori și oameni de vânzări - pe scurt, oameni care se uită la lume cu ochi diferiți.

Curaj

Schimbarea este greu de acceptat, pentru că de multe ori înseamnă să mergi spre necunoscut, mai ales atunci când pui totul în jos și toți se îndoiesc de ceea ce vrei să faci. Curajul este ceea ce îi ajută pe antreprenori să facă față refuzului și să accepte eșecurile până ajungi, într-un final, la succes. O cultură a curajului dezvoltă în membrii unei echipe capacitatea de a avea eșecul ca pe un instrument pentru succes.

Dacă vrei un exemplu de curaj, poți să cirești povestea antreprenorului moldovean care a deschis un magazin unde îți faci plinul la PET cu bere artizanalăla PET. Acum are o afacere care îi merge bine și are planuri mari, dar are un portofoliu întreg de experiențe mai puțin plăcute, care l-au „călit”, totuși, și din care a învățat ce înseamnă succesul.

Nu orice antreprenor este curios, empatic, divers și curajos în mod inerent, dar aceste calități pot fi însușite și îmbunătățițe, pentru un impact semnificativ.