Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 3 mai. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Costumul de majoretă e, evident, metaforic în contextul acestei scrisori - vreau doar să-ți vorbesc un pic despre importanța unui mediu pozitiv când vine vorba despre succesul business-ului tău.

Nu o dau în ”good vibes only”, că nu sunt adeptul acestui gen de mentalitate, dar mi se pare că în mediul de business din România nu se oferă atenția și importanța cuvenită moralului.

Moralul poate influența puternic soarta unui meci, rezultatul unui război, succesul afacerii tale. Să poți inspira încredere angajaților tăi și să-i faci să creadă în produsul tău la fel de mult ca tine îmi pare una dintre cele mai dificile încercări prin care trece un leader, un dans de echilibristică mai solicitant decât mersul efectiv pe sfoară. Dar recompensele sunt cel puțin pe măsura efortului.

Nu de puține ori am auzit plângeri de la persoane apropiate privind comportamentul managementului. ”Mereu când intră în birou, tună și fulgeră. Ne ascundem sub birou toți”; ”L-a băgat azi pe Xulescu în birou și a zbierat la el de a auzit toată firma”; ”De fiecare dată când primesc un email mă ia un atac de anxietate”; ”Iar a fost toată ziua tensionată, că a venit cu nervi”; ”Simt că lucrez degeaba - mereu aud doar că nu merge bine nu știu, că nu e suficient nu știu ce, că e nasol și că vin și vremuri și mai nasoale. Eu pentru ce să-mi dau interesul?”. Lista poate continua.

Dacă consideri că oricare dintre frazele de mai sus ar putea fi folosite pentru a te descrie, poate că e momentul să încerci o altă abordare. Pentru că, de multe ori, pentru angajați stresul nu îl reprezintă munca și task-urile în sine, ci comportamentul managementului, respectiv așteptările tale și, mai important, reacțiile tale la respectiva muncă.

Asta nu înseamnă că trebuie să mergi pe abordarea ”toată lumea primește o medalie, fie ea și una de participare”, ci doar că ai putea să pui mai mult accent pe lucrurile pe care angajații le fac bine și, în același timp, să găsești soluții practice și sensibile pentru lucrurile pe care nu le fac bine.

Prea mulți manageri tind să ”ignore” munca bine făcută, dar nu ezită nicio clipă pentru a critica greșelile - chiar și pe cele mici. Unii plusează, transformându-i pe cei care greșesc în exemple de ”așa nu” în întreaga companie. Asta pune o presiune negativă extraordinare pe toată lumea, iar angajații ”vinovați” ajung chiar să fie considerați ”persona-non-grata” - pentru că, nu-i așa, nimeni nu vrea să se asocieze cu cel pe care șeful tocmai l-a dat drept exemplu negativ.

Alții poate nu pun așa de mult accent pe greșeli, dar tind să privească piața pe care activează într-un mod profund pesimist. Iar dacă tu nu ai încredere în business-ul pe care îl conduci, în produsele sau serviciile pe care le oferi, cum să aibă angajații? Cum le inspiri celor din jurul tău senzația că lucrurile pe care ei le fac contează, când totul pare sortit eșecului? Cu toții avem stări negative, dar e important de reținut că le putem transmite foarte ușor celor din jurul nostru, iar productivitatea scade odată cu moralul, la fel și dorința de a face lucruri noi, capacitatea de a inova. Iar acest lucru nu se aplică doar la nivel de management.

Atitudinea angajaților contează și ea foarte mult. E suficient ca într-o echipă să ai o persoană veșnic nemulțumită, etern posomorâtă, perpetuu pesimistă, pentru ca spiritul respectivei echipe să se erodeze dinspre interior. Aici e important să afli care sunt acele persoane, care sunt nemulțumirile lor și lucrurile care le determină comportamentul, și să încerci să le rezolvi - nu punitiv, ci oferind susținere și înțelegere.

Așadar, e timpul să îmbraci costumul de majoretă, să-ți susții echipa și să reușești să oferi speranță chiar și atunci când nu o mai găsești nici tu. Știu, e greu. Dar noi te susținem.