Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 14 septembrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


Mai exact, este vorba despre anumite persoane foarte ofensate de faptul că cineva le-a promis ”expunere” în loc de bani în schimbul prestării unui anumit serviciu. Și am o mică problemă în acest sens.

Un disclaimer înainte de a veni cu argumentele: sunt ferm convins că munca trebuie răsplătită pe măsura rezultatelor; cred cu tărie că nimeni nu ar trebui să muncească ”pe degeaba”; sunt un susținător al business-urilor la început de drum, al freelancerilor, al artiștilor independenți și sunt mai mult decât conștient de faptul că ”expunerea” nu-ți pune pâine pe masă - cel puțin nu pe termen scurt.

Dar.

Dar ce mi se pare foarte problematic la a generaliza că ”plata în expunere” este un lucru rău este faptul că cei aflați la început de drum s-ar putea să rateze niște ocazii destul de importante, refuzându-le din start doar pentru că nu sunt remunerate. Iar majoritatea celor care demonizează genul acesta de ”troc” sunt persoane care au profitat, pe parcursul timpului, de astfel de oportunități, dar care omit să menționeze acest lucru în momentele în care se plâng, frustrații fiind, de anumite situații punctuale.

Am mai bine de 11 ani de când lucrez în presă și primul meu job în domeniu era remunerat cu 400 de lei și consta în niște task-uri care acum sunt complet automatizate. Dar când am primit oferta, am zis ”da” fără să clipesc - pentru că știam că ”expunerea” oferită de jobul respectiv, în cadrul unuia dintre cele mai mari ziare din România la acel moment, va valora considerabil mai mult decât acei 400 de lei primiți, uneori, și cu întârziere de 2 luni. În timp, decizia de a mă angaja la 19 ani în domeniul în care știam că vreau să activez, pe un salariu de nimic, a avut un impact major - ”expunerea” s-a transformat într-un capitol important pe CV-ul meu.

Apoi, anumite companii mă plătesc, ocazional, pentru a promova pe paginile mele de social media, diverse servicii sau produse. Dar pentru a ajunge la rang de ”influencer plătit” a însemnat să accept, nu de puține ori, să mă implic ”pe gratis” în diverse campanii cu vizibilitate mare. Așa mi-am construit un public și mi-am clădit relații cu agenții sau companii și mi-am creat o sursă alternativă de venituri. Muncind pentru ”expunere”.

Același lucru îl pot spune și despre moderarea evenimentelor. Când am început să fac asta, singura remunerație pe care o primeam era ”expunerea” - eram anunțat oficial ca MC pe pagina de Facebook a evenimentului, aveam ocazia să mă prezint în fața unui public mai mic sau mai mare care nu mă știa până în acel punct, ocazia de a mă remarca în fața unor companii. Acum, pentru evenimentele comerciale cer un fee care să facă să-mi merite timpul, dar nu ignor nici cererile în care mi se specifică din start că nu există un buget atâta timp cât evenimentul aduce altfel de oportunități sau cât timp ajută comunitatea în vreun fel. Dar ca să fiu plătit pentru genul acesta de ”prestații”, știam că trebuie să demonstrez cumva că pot îndeplini acel rol. În viață nu ești chemat la audiții - totul se bazează pe CV, pe portofolii, pe vizibilitate, deci și pe ”expunere”.

Apoi mai există diversele discuții pe care le mai am cu startupurile. Nu cer niciodată bani pentru consultanță. Ies la cafele, fac schimb de idei, dau sfaturi privind abordările pe care le-ar putea avea startupul respectiv, dau noroc, îmi plătesc cafeaua și plec. Pentru că știu că startupurile acelea, la un moment dat, vor crește, vor avea bugete de marketing și se vor întoarce și vor investi în mine, în start-up.ro.

În urmă cu câțiva ani, Vlad și cu mine participam săptămânal la o emisiune radio pe teme de tehnologie și startupuri. Și când a venit propunerea, am zis amândoi ”da” fără să ezităm. Pentru că și acum, după atâția ani în domeniu, cunoaștem importanța ”expunerii” atunci când vrei să îți construiești un brand personal cât mai puternic și vizibil, când încerci să-ți clădești un public cât mai numeros.

”Expunerea” este, de asemenea, una dintre cele mai importante monede de schimb în presă, la nivel instituțional. Conceptul de ”barter” (practic ”troc”) este mai folosit în presă decât în oricare altă industrie pentru că există numeroși antreprenori care înțeleg importanța ”expunerii”. Vorbim despre business-uri care, în loc să factureze pentru costul unor produse sau servicii oferite instituțiilor de presă, își iau ”remunerația” sub formă de articole sau bannere pe diverse site-uri. Sunt conștienți că au nevoie de publicitate, pentru a ajunge la cât mai mulți clienți, și preferă, în loc să plătească 1.000 de euro + TVA pentru articol de PR, să-și dea la schimb serviciile - întotdeauna costurile pentru ei vor fi mai mici.

Legat de asta - e o practică destul de comună și în lumea startupurilor. Nu de puține ori, startupurile aflate la început de drum vor semna parteneriate cu companii imense, dar pe bani puțini. Pentru că știu că dacă te duci la alți potențiali clienți având o ”balenă” în portofoliu încă de la început contează mai mult decât să ai un contract bănos, dar câștigat după mulți ani de negocieri și căutare.

Așadar, în concluzie, am o rugăminte pentru freelancerii și pentru antreprenorii ”căliți” - cei care au business-uri care funcționează, cei care sunt în ”joc” de mai multă vreme. Înțeleg frustrarea de a primi doar oferte de muncă ”pe expunere” - nu e sustenabil să muncești fără să facturezi, nu ai cum să pui pâine pe masă, știu. Și știu și că e important să schimbăm mentalitatea celor care niciodată nu vor să plătească fără servicii și care cred că lucrurile pe care le faceți nu au valoare - pentru că au valoare imensă, și în spatele oricărui produs sau serviciu dezirabil există ani de muncă, numeroase nopți nedormite și sacrificii enorme.

Dar.

Dar încercați să le explicați celor la început de drum că nu toată munca ”pe expunere” e rea. Ajutați-i să-și dea seama care sunt oportunitățile reale și care sunt pierderile de vreme. Încercați să abordați acest subiect pe un ton mai echilibrat și să vă amintiți de toate momentele în care munca ”pe expunere” v-a ajutat să vă propulsați business-ul. Și, făcând acest gen de efort, ținând de mânuță niște oameni la început de drum, e posibil să primiți genul de expunere care să vă avantajeze în cele din urmă.