Tehnologia pusă în aplicare de startup-urile din România poate să răspundă la întrebarea “Cum ar fi să știi personalitatea angajaților tăi înainte să-i iei în firmă?”.

Freya Sense aplică elemente psihologice pentru a pune bazele unei recrutări care ia în considerare personalitatea candidaților, și nu doar aptitudinile. Behavioural Recruiting este soluția prin care Freya Sense scade timpul de recrutare în startup-uri cu 87%.”

Cum funcționează Freya Sense mai exact?

  • discută cu fondatorii startup-urilor pentru a defini ce comportamente caută de la viitorii angajați și le trec cu liniuță pe hârtie.
  • Freya Sense clasifică comportamentele în trăsături de personalitate și vede care sunt predominante. Aprobă apoi întreg profilul cu clientul să se asigure că asta e ceea ce caută. În această fază, oferă și consultanță unde e cazul. De exemplu, dacă startup-ul caută o persoană foarte conștiincioasă, plin de energie și achiever, Freya va confirma că este o combinație foarte productivă, dar va semnala că persoana respectivă poate veni și cu multă anxietate, un aspect important de luat în calcul în această etapă.
  • după aprobarea profilului, Freya Sense se uită în procesul de recrutare și generează “hiring assets”, genul de comunicări, afișe și ADS prin care să atingă audiența potrivită și să atragă persoanele potrivite.
  • Freya Sense poate prelua procesul de recrutare sau poate oferi sprijin în toate etapele acestuia. Pot oferi suport în interviul de selecție sau un script end-to-end ”de la salut, eu sunt Florin și noi facem asta”, până la întrebări cheie pentru fiecare trăsătură și inclusiv întrebări ajutătoare ca să poți debloca răspunsul. La final, beneficiezi de o cheie de interpretare, astfel încât după ce s-a terminat interviul, poți să evaluezi și în 10 minute să știi că ok, persoana asta este 90% ceea ce căutăm noi.

”Putem face efectiv scouting. Putem să facem ambele părți, și recrutare și suport pentru îmbunătățirea procesului de recrutare”, ne spune Florin Lazăr, cofondator Freya Sense.

Psihologia ca baza soluției de HR

Când vorbim de personalitate, cum ne putem asigura că acesta e un criteriu bulletproof în recrutare?

Ce face Freya este să aplice câteva elemente psihologice pe baza expertizei lui Tudor Bîrlea, fondator al startup-ului, care are un post grad research la Cambridge în behavioural science. Cercetarea lui s-a numit ”Causality of human behaviour”: ce face oamenii să decidă într-un mod sau altul, care sunt motivațiile și care sunt atitudinile lor. Concluziile acestei lucrări s-au transpus în ce înseamnă Freya astăzi, o parte pe recrutare și pe ajutare a companiile să-și găsească talent, iar pe partea cealaltă, servicii pentru creșterea business-urilor.

Prin știință, Freya Sense se uită la top 5 trăsături de personalitate care fac diferența pentru un startup și pentru fondator în poziția respectivă.

”Cum te aștepți, ca antreprenor, să se comporte viitorul angajat în această poziție? Să zicem că tu pleci în vacanță o săptămână și vrei să nu-ți sune telefonul încontinuu, să știi liniștit că persoana care se ocupă ia deciziile corecte. Principial, că poate nu are aceeași expertiză, dar gândește, are aceleași valori, are aceleași comportamente ca tine”, adaugă Florin.

Ca să se asigure că metoda nu dă greș, echipa Freya Sense se bazează pe știință, în baza căreia creează un profil cu top 5 trăsături și pentru fiecare trăsătură generată oferă câte o întrebare specifică pentru a evalua trăsătura respectivă, ca mai apoi să poată interpreta rezultatul.

”Iar întrebările sunt comportamentale și sunt falsificabile, în sensul în care din modul în care este pusă întrebarea, intervievatul nu știe ce răspuns urmărim să obținem acolo. Întrebările comportamentale ne ajută să prezicem un comportament viitor pe baza atitudinilor candidatului din trecut, de aceea analizăm experiența lor aplicată la joburile anterioare”, ne mai explică cofondatorul.

”La început, în startup-uri și chiar și după ce compania depășește primii 10 angajați în companie, acesta este într-un stadiu de construcție în care nu sunt neapărat procese bine delimitate, e o perioadă în care ai de găsit calea corectă și atunci ai nevoie de persoane cu un self-efficacy ridicat. Adică niște persoane care să creadă că ele pot schimba lumea. Și atunci pui o întrebare specifică ca să evaluezi fix ce caută startup-ul respectiv.”

O persoană greșită în startup poate ruina compania în primii ani

Recrutarea este stricată. Iar de aici, startup-urile au cel mai mult de suferit pentru că ele au nevoie de cel mai mult talent, adică de persoane cu abilități potrivite pentru poziția respectivă și aliniată la valorile companiei.

Iar behavioural recruiting ajută companiile să aleagă oamenii potriviți, pentru că un talent pentru o companie, pe o poziție, nu înseamnă același lucru cu un talent pentru o altă companie pe aceeași poziție.

”O persoană greșită pe o poziție, mai ales în primele zile ale startup-ului, când nu sunt procese create, când ai nevoie doar de persoane care să construiască, poate efectiv să ruineze startup-ul.”

Soluția Freya Sense este dedicată companiilor care au între 1 și 50 de angajați, fie că vorbim de startups sau firme mici, misiunea noastră este să democratizăm procesul de recrutare.

”Corporațiile și companiile mari au departamente de talent. Știu ce înseamnă talent, au playbook-uri pentru chestia asta, aplică behavioural recruiting, dar la un nivel mai nivel mai mic, nu există procese existente. De multe ori, recrutarea este ținută doar de proprietarul business-ului, cu încă o persoană fără a avea neapărat expertiză în acel în domeniul recrutării.

Freya Sense este o soluție care vrea să înlăture ”bad hire” din viețile startup-urilor, o idee pornită de Florin Lazăr, serial entrepreneur cu experiență în HR și Tudor Bîrlea, cu experiență în psihologie și growth pentru companii și startups.

Vorbim de o soluție inovatoare în HR și cu o specificitate clară, așa că am vrut să știm ce a fost prima: nevoia sau soluția?

”Din fericire, clientul a fost primul. Este un produs la care Tudor lucrează de mai mult timp. El are niște ani de experiență în growth, și lucrând la îmbunătățirea comportamentelor pentru clienți, la un moment dat a primit întrebarea de la o companie de 30-40 angajați dacă îi poate ajuta cu recrutarea. Problema lor era că angajau niște oameni și după 3 luni nu se mai potriveau cu ce discutaseră și li se spusese la interviu.”

”Costul unei angajări greșite este destul de ridicat și ca bani și ca timp investit. S-a lucrat cu pixul și cu hârtia 2 ani pentru metodologie și după aceea s-a transpus în produs și în procesul pe care noi îl aplicăm cu clienții.”

Recrutare după chipul și nevoile startup-urilor

Produsul a fost croit pe niște nevoi foarte clare depistate în piață. Rapiditatea în recrutare este una dintre cerințele de top în startup-uri: ”Între o investiție seed și una Series A sunt în medie sunt 18 luni. Founderii primesc banii și o mare parte din acei bani se duc pe angajări și ai nevoie de 18 luni până să ridici următoarea rundă. Ai nevoie foarte repede de oameni potriviți pe locurile potrivite și atunci nu-ți permiți să ai 3-6 luni pentru recrutare și acolo putem să ajutăm foarte mult”.

Timpul record de micșorare a timpului de recrutare a fost de la 3 luni la o săptămână. Pe lângă rapiditate, Freya Sense vine și cu ceea ce ei numesc ”candidate experience” - un candidat poate să aibă o experiență de recrutare atât de bună că e dispus să facă un pas în plus pentru acel job, cum ar fi să se relocheze, așa cum au avut un caz recent cu un candidat din București care a pleca pentru un job la Oradea. Și, un alt factor pe care-l mai aduce Freya Sense este încrederea: au avut clienți care au angajat recurent, chiar și poziții cheie, de C level. ”Din mai anul trecut până acuma, toți oamenii angajați sunt pe poziție.”

Timp de angajare, încredere, experiență și claritate. Ultimul aspect vine tocmai din acest behavioral recruiting, în care soluția creată de Freya definește clar niște trăsături astfel încât modestia să devină o trăsătură înțeleasă de toți la fel. Astfel, se înlătură și subiectivitatea din procesul de evaluare.

Freya Sense a fost lansată în mai 2022 și până acum au avut peste 100 de clienți. Funcționează complet bootstrapped, dar se pregătesc de o rundă de finanțare. Modelul lor de business presupune o monetizare pentru companii de la seed încolo.

”În momentul în care ești în seed, ai o mână de bani cu care vrei să faci cat mai multe si ai grija de fiecare euro. Și e normal să fie așa. Vrem să venim în ajutorul companiilor să-și găsească talentul potrivit pentru momentul acesta. Dacă ei au talentul potrivit iar produsul și misiunea sunt ceea ceea piața are nevoie, startupul va crește. Dacă, la finalul unui seed, un startup poate ajunge la 10-15 angajați, de obicei o companie când termină series A are în medie 35 de angajați. În momentul în care un startup ridică series A există buget, nevoie de hiring și volum mai mare de angajare. Acesta este locul cel mai potrivit pentru noi de a monetiza.”


Google for Startups are uneltele potrivite pentru startup-urile care sunt în faza de recrutare. Puteți descoperi care sunt resursele disponibile în platforma Google for Startups, utile la marketing și promovare pentru companiile în faza de atragere talent, dar și unelte care să le ajute să analizeze eforturile de recrutare și eficiența mesajelor de angajare.