Frisbo este o platformă românească de e-fulfillment, cu cea mai mare prezență în Europa, care preia depozitarea, ambalarea și livrarea comenzilor online. Ce înseamnă e-fulfillment? Să ai un magazin online și să lași grija logisticii la altă companie care are grijă ca produsele să ajungă unde trebuie și să fie depozitate.

O rețea integrată pentru comercianții online

Frisbo oferă magazinelor online servicii de e-fulfillment prin conectarea mai multor depozite europene într-o singură rețea, integrată cu cele mai importante canale de vânzare.

Cu ajutorul Frisbo, comercianții online își pot livra comenzile în 48h oriunde în Europa, depozitându-și marfa în mai multe locații, sincronizate cu mai multe canale de vânzare și accesând serviciile locale de curierat.

Așa cum ne explică Bogdan Colceriu, Fondator & CEO Frisbo, e-fulfillment este serviciul prin care un operator preia tot procesul de onorare a comenzilor în numele unui magazin online, de la depozitare, la preluare de comenzi, împachetare, livrare și managementul procesului de retur.

Platforma Frisbo a fost lansată în 2014, ca spin-off din Okian.ro, un magazin online de carte în limba engleză, în care Bogdan era cofondator.

”În cadrul Okian.ro, problema complexă a logisticii stocului just-in-time (cărțile fiind din Marea Britanie și numărul de titluri extrem de mare) a condus la dezvoltarea unor soluții pe care am decis să le oferim și altora. A început cu o hală proprie, dar fiind greu să te extinzi în alte țări prin hale propriii și extrem de lent, am decis să optăm pentru un model de business shared economy și să integrăm hale partenere în ceea ce astăzi a devenit cea mai mare rețea de fulfillment din Europa”, ne povestește Bogdan Colceriu.

Scalare rapidă la costuri mai mici

Potrivit fondatorului Frisbo, principalul atu pe care platforma de e-fulfillment îl oferă comercianților online este posibilitatea rapidă și ușoară de scalare.

În prezent, rețeaua Frisbo acoperă peste 30 de țări europene, având peste 35 de depozite integrate. ”O acoperire care momentan este singulară în Europa”, după cum menționează Bogdan.

”Astfel, dacă un business vrea să se dezvolte oriunde în Europa, să își extindă vânzările pe mai multe piețe, are posibilitatea să o facă dintr-o singură platformă, și să mențină standardele și costurile de livrare locale la nivel internațional”, adaugă fondatorul Frisbo.

Ca și tipologie de client căruia Frisbo se adresează, Bogdan ne explică faptul că business-urile de ecommerce care sunt pregătite de creștere, fie că vorbim de o creștere geografică sau în volume sunt cele mai potrivite pentru a apela la serviciile platformei.

”Din partea noastră nu există preferințe față de nișa clienților. Avem clienți cu produse de fashion, gifts, cărți, mobilă, jucării, cosmetice, gama este foarte variată, mai puțin produse perisabile. Produsele alimentare cu care lucrăm sunt ambalate și nu au nevoie de condiții de refrigerare sau congelare. Sunt însă comerciați care ocolesc ei fulfillmentul, în general cei care au produse grele și de dimensiuni mari, cum ar fi electrocasnicele albe”, mai spune Bogdan.

Ce beneficii concrete are utilizarea serviciilor Frisbo? Așa cum am aflat, impactul imediat se vede în performanța și costuri.

”Este foarte dificil, în regim propriu, să dezvolți tehnologia pe care o are un fulfiller cu maturitate în piață: integrări cu diverse canale de vânzare, sincronizări de stocuri, management de stocuri. Apoi, dacă externalizezi fulfillmentul, nu mai ești nevoit să ții spațiul de depozitare închiriat, sau să angajezi personal de manipulare. În plus, cel puțin în cazul fulfillmentului oferit de Frisbo, poți vinde mai ușor în afara granițelor, în piețele în care suntem prezenți și în țările vecine lor”, afirmă Bogdan Colceriu.

Astfel, în medie, retailerii reușesc să își reducă costurile cu 20-30% față de costurile de logistică în regim propriu.

Câteva elemente foarte importante, așa cum menționează fondatorul Frisbo, sunt și dimensiunea retailerului și tipul de produse vândute, însă cu siguranță utilizatorii vor observa o reducere a costurilor.

Scenariu global

”În plus, externalizând, scapă de bătăile de cap din zona logistică. De exemplu, dacă ai un produs pierdut sau furat, asta devine problema fulfillerului”, declară Bogdan.

Fondatorul Frisbo mai spune că rețeaua companiei este în continuă expansiune, determinată în principal de cererile clienților și de zonele unde există interes comercial din partea lor.

”Putem prevedea un scenariu global în următorii ani”, completează el.

Recent, Frisbo a deschis zona Balcanilor, iar la începutul lunii martie, echipa platformei se afla în discuții pentru extindere în Turcia și alte câteva piețe din afara Europei.

”Momentan pentru Europa, și în viitor la nivel global, prin Frisbo, un magazin online poate să își țină marfa în orice țări dorește, să vândă prin orice platformă sau marketplace și să livreze foarte repede în geografia respectivă”, adaugă el.

Să faci un business în care să preiei toate nevoile logistice ale altor business-uri s-ar putea dovedi o provocare. Așa cum spune Bogdan, primul pas important care i-a dovedit că este pe drumul cel bun a fost când modelul de business a fost probat în România, iar echipa și-a dat seama că firmele din domeniul comerțului înțeleg beneficiile externalizării logisticii și folosesc serviciile pe care Frisbo le pune la dispoziție pentru a-și crește afacerile.

”Al doilea moment, și cel mai relevant pentru modelul propus de Frisbo, a fost cel al internaționalizării, când am reușit să demonstrăm că acest model de business este viabil și la nivel mare și că poți vinde ușor și în afara României. Iar Frisbo este acum prezent în tot mai multe piețe”, afirmă Bogdan.

Extindere cu ajutor din finanțări

În acest moment, pe Frisbo sunt peste 200 de comercianți online înrolați, majoritatea lor fiind din țara noastră, între 60-70%, restul fiind din afara țării, însă Bogdan crede că până la finalul anului în curs ponderile se vor inversa odată cu extinderea Frisbo și spre alte geografii.

Însă toată această dezvoltare a Frisbo nu ar fi fost posibilă fără rundele de finanțare pe care compania le-a primit în acești ani.

”Fiecare rundă de finanțare ne-a permis să apăsăm accelerația în planul nostru de dezvoltare. Ne-au permis să deschidem rapid piețe noi și să ne îmbunătățim produsul și serviciile într-un ritm destul de rapid, astfel că la finalul lui 2022 am ajuns în punctul în care acoperim marea majoritate a piețelor europene și ne plănuim integrarea primelor piețe din afara Europei”, declară Bogdan, convins de faptul că, fără acele finanțări business-ul Frisbo ar fi avut o creștere mult mai lentă.

”Pentru scalarea rapidă, atât ca timp, cât și geografic, pe care am avut-o în ultimii ani, finanțările au fost absolut necesare”, completează el.

Frisbo în 2023

Cu atât mai mult cu cât pe perioada pandemiei, comportamentul de consum a fost accelerat rapid, atât din partea celor care erau obișnuiți cu cumpărăturile online, cât și din partea celor care și-au însușit acest comportament odată cu aplicarea restricțiilor.

Din punctul său de vedere, acest lucru a determinat multe oportunități de vânzare și o creștere rapidă a pieței, dar și dificultăți și blocaje în lanțul de aprovizionare, mai ales în ceea ce ține de disponibilitatea stocurilor, creșterea volumelor de comenzi, timpii de livrare și necesarul de personal.

Referitor la planurile de dezvoltare pe care le vede pentru Frisbo în 2023, Bogdan menționează faptul că echipa lucrează la facilitarea accesului magazinelor online la serviciile platformei și ale halelor de fulfillment care se alătură rețelei de parteneri. Totodată, pe lista de priorități pentru acest an este asigurarea că înrolarea în sistem devine aproape instantanee.

”Acest lucru ne-ar permite o creștere accelerată și în afara Europei, ceea ce ar face ca procesul să fie aproape nelimitat din punct de vedere geografic”, concluzionează Bogdan Colceriu, Fondator & CEO Frisbo.


Google for Startups are uneltele potrivite pentru startup-urile care vor să învețe funcțiile de bază ale promovării online. Puteți descoperi care sunt resursele disponibile în platforma Google for Startups, utile la marketing și promovare pentru companiile care vor să înțeleagă mai clar cum pot segmenta, targeta și verifica eficiența mesajelor.