Erudio este o companie înființată în 2005, care învață leadershipul prin artă și cultură - tehnici teatrale, scriere creativă, cursuri de psihologie și filozofie. Sunt cursuri care te învață cum să îți depășești fricile și să îți definești valorile ca om, apoi ca lider.
Am stat de vorbă cu Mihaela Gînju, director general, am povestit despre leadership, valori, cum să îmbini artele și businessul și cum să-i înveți pe oameni să se convingă pe sine de valoarea lor, înainte să-i conducă pe alții.
Mihaela Gînju are în spate o experiență vastă în activități culturale și civice, în calitate de interpret și compozitor de muzică folk, solist al unui cor bisericesc și voce pentru TeleEnciclopedia. În același timp, are o formare profesională financiar-contabilă. La prima vedere, pare că aceste lucruri sunt diametral opuse - una sugerează libertate și imaginație, iar alta pragmatism, control și organizare, valori de care are nevoie un antreprenor, de altfel. Mihaela ne explică dacă a fost greu sau uşor să convingă cele două lumi, businessul şi cultura, să se întâlnească.
În afaceri conducem oameni. Oamenii fac treaba, nu doar liderul, Excel-urile sau organizarea
„Artele te ajută să îți dezvolți imaginația despre om, ca să-l înțelegi și să te poți apropia de el. În parte, și în business omul încearcă să înțeleagă omul, iar când spun asta înseamnă că încearcă prin intermediul imaginației, pentru că nu putem defini omul la cântar sau printr-o definiție fixă. În afaceri conducem oameni. Oamenii fac treaba, nu doar liderul, Excel-urile sau organizarea. Este importantă capacitatea unui om de a-i înțelege pe ceilalți și de a se comporta adecvat lor, astfel încât ei să dea rezultate”.
La limita dintre lider și antreprenor
Un lider este un om care are o viziune mai mare decât sfera care îl cuprinde. Dacă are o viziune doar despre calculatoarele din firma lui nu este un lider, este un antreprenor. Un lider este cineva care are un impact mai mare decât organizația lui, un impact mai mare decât cifra de afaceri a companiei. Este omul despre care cei din compania spun că le-a schimbat viața și i-a orientat. Mai mult decât atât, liderul este cel care are un impact și în societate. Pentru că dacă nu ai impact în societate se vorbește doar despre un antreprenor de succes, nu un lider.
Leadershipul înseamnă exprimarea unui discurs pe care mai întâi l-ai definit pentru tine, despre cine ești și ce vrei de la lume și apoi să fii capabil să articulezi clar și convingător ca să fii urmat. În momentul în care spui ce ai de spus, intervine în primul moment introspecția, dar când începi să vorbești despre ceea ce ai reflectat, acela este un act de public speaking și este un act din arta spectacolului. În momentul în care te-ai ridicat în picioare, mai multe arte se bat pentru tine ca să te sprijine.
Generația mea are bariera de a vorbi despre sine
În perioada în care a apărut ideea pentru Erudio, Mihaela Gînju era director de vânzări într-o companie. A mers la o conferință la care participau foști colegi și care nu au fost în stare să spună multe lucruri, pentru că erau terifiați de public și de mulțime. Ea însăși a plecat foarte debusolată de acolo, dar motivul ei era altul.
Și-a dat seama ca generația ei nu a avut experiența de public speaking. „Generația mea are bariera de a vorbi despre sine. Noi nu vorbim sau vorbim mai puțin, pentru că nu aveam dreptul și nici nu ne întreba nimeni cine sunt eu și în ce cred”. În 2005, atunci când se înființa Erudio, asta era miza cea mai mare: dacă oamenii vor reuși să depășească această barieră. Dacă era sau nu un business cu cerere pe piață, Mihaela spune următoarele: „Eu am fost convinsă că le trebuie, le-am zis că le trebuie și a mers”.
Crede că lumea antreprenorială se bazează și pe noroc, pentru că ar fi putut fi prea devreme sau prea târziu pentru un astfel de concept. În plus, exista riscul ca oamenii să nu fie pregătiți să urmeze cursuri de teatru și scriere creativă. „Acestea sunt cursuri în care te expui, ori nimeni nu se simte confortabil să se expună cu lucruri personale. Dar de asta venim la școală, ca să exprimentăm așa-zisul penibili și să ne treacă această frică nejustificată”.
Partenerii de business sunt partenerii mei dintotdeauna.
Mi-a spus că a fost un angajat performant la fiecare dintre job-urile pe care le-a avut, dar nu a fost greu să treacă la statutul de antreprenor, pentru că a fost așa de când se știe. „Nu m-am prezentat la program decât atunci când am vrut eu, pentru că așa am fost învățată la primul loc de muncă. Mi-am luat pauze când am vrut și am dat oamenilor pauze când le-a trebuit. La primul job mi se spunea că dacă nu am chef să vin, atunci să mă duc la film, dar atunci când vin, să-mi fac treaba bine. Așa de bine am învățat lecția asta la 23 de ani, încât am aplicat-o întotdeauna. Am făcut proiecte de capul meu de când mă știu și mi-au fost aprobate”.
În afacerea proprie, lucrurile au venit practic de la sine. Partenerii de business sunt partenerii ei dintotdeauna. „Unul dintre ei este Adrian Stanciu, cel care m-a învățat să vin la muncă pentru a-mi atinge obiectivele nu ca să pontez fișe. Liviu Papadima este un prieten vechi, iar de la el și prietenii lui am auzit pentru prima dată ca cineva să discute despre om și destin. Așa că atunci când mi-a venit ideea programului, ei sunt cei doi oameni la care m-am dus. Liviu Papadima mi-a deschis atenția asupra omului, că există și că are sens să vorbești despre el, iar Adrian Stanciu lucra cu lideri deja, el fiind expert în Cultură organizațională.”
Adrian Stanciu i-a confirmat necesitatea unei astfel de idei pe piața de leadership, iar Liviu Papadima i-a confirmat valoarea academică. Alături de ei, Cosmin Alexandru, care este Președintele Erudio, și ceilalți profesori invitați a construit mai departe programul.
Le vinde oamenilor povestea generației ei
În calitate de antreprenor ești foarte des în postura de vânzător, ca să găsești parteneri, sponsori, apoi clienți. Mihaela Gînju spune că lucrul pe care îl vinde oamenilor este povestea generației ei. Dacă se regăsesc în ea și se regăsesc în filozofia de leadership pe care o vinde Erudio, dacă înțeleg că tipul acesta de exercițiu le este potrivit ca să-și atingă maximul de potențial sau cel puțin să mai urce o treaptă, atunci vor cumpăra.
„Cumpărătorii” cursurilor sunt mai întâi oamenii, nu companiile, subliniază Mihaela. „Companiile pot să vină cu recomandări de persoane, dar apoi noi ne întâlnim cu ei, pentru că omul trebuie să înțeleagă că aici trece printr-o experiență transformatoare. Tocmai de aceea trebuie să știe dacă îi trebuie asta în cariera lui”.
Erudio este împărțit în două proiecte: Erisma - Leadership creativ și Emeritus - Conducerea prin valori, fiecare dintre acestea cu o durată de 11 săptămâni, câte o zi pe săptămână. Compania a creat de-a lungul timpului ateliere de 1 și 2 zile.
Erisma a fost primul și l-a schițat ca urmare a conferinței menționate mai sus. Și-a dat seama că din artele spectacolului putea aduce exerciții de reflecție foarte bune - mai întâi pentru sine, apoi ca să te arăți altora. A pus în program cursul de scriere creativă, o suită de exerciții în care vorbești despre tine prin tot felul de convenții. La cursul de tehnici teatrale sunt jocuri pe care le fac studenții la actorie ca să nu le mai fie frică de public. La psihologie, au două teme mari: stima de sine și valoarea imperfecțiunii, care se desfășoară într-un mod foarte ludic. La finalul cursului, se dau 3 examene în fața unui public relevant. La două dintre ele vine chiar și comunitatea, adică oameni de același nivel cu cei care participă la curs - directori, manageri și chiar directori generali. Oamenii au înțeles că aici găsesc autenticitate, așa că se creează și rețele de networking care se materializează în colaborări.
Regula mea era ca o dată pe săptămână să mă duc la cosmetică și de 2 ori mergeam la sport. Că ajungeam la ora 9 la birou asta nu era o regulă, eu ajungeam „pe la” ora 9
După primul program, absolvenții au cerut continuarea. „Nu este așa ușor să scrii repede o continuare, dar Adrian Stanciu a zis că are și el un vis”, povestește Mihaela. El face consultanță în cultură organizațională, iar asta înseamnă să conduci oameni în temeiul valorilor, nu al organizării. Oamenii trebuie să știe că au libertate, iar șefii trebuie să știe să le ofere libertate cu responsabilitate.
Își amintește că atunci când era angajat, existau foarte puține reguli. „Regula mea era ca o dată pe săptămână să mă duc la cosmetică și de 2 ori mergeam la sport. Că ajungeam la ora 9 la birou asta nu era o regulă, eu ajungeam „pe la” ora 9. Și nici nu am cerut cuiva altceva decât asta.” Dar în același timp spune că este vorba și despre responsabilitate și bun-simț, adică să fii dispus să îți faci treaba bine.
Atunci și-au propus să analizeze, într-un curs de filozofie, arta conducerii oamenilor, care sunt valorile care simplifică viața, dar și cum să regândești modelul de business ce ține de organizare și procedură.
Ce faci când cărțile de business nu te pregătesc pentru provocările reale
Prima provocare în afacere a fost atunci când au umplut două săli pentru primul curs. „Am intrat în panică”, spune Mihaela, amuzându-se copios de acea situație. „Știu că asta este partea bună, dar eu am intrat în panică, pentru că acei cursanți - care erau manageri și directori - urmau să întâlnească oameni de cultură, precum Gabriel Liiceanu și Mircea Cărtărescu și mi se părea foarte interesant dacă vor reuși să comunice între ei”.
Conform cărților de business, estimam că lucrurile se vor așeza după vreo 10 serii, dar nu m-a așteptat nimeni atât
Starea de îngrijorare s-a menținut și la următoarele serii, pentru că ea își dăduse demisia și depindea de succesul acestei afaceri. „Conform cărților de business, estimam că lucrurile se vor așeza abia după cinci ani, adică după vreo 10 serii avea să se consolideze brandul.”
Dar nu a așteptat-o nimeni 10 serii, pentru că la a șasea a venit criza. Avea înscriși 9 oameni din 24, cu trei zile înainte să înceapă cursul. A fost nevoită să restructureze tot modelul de business, fără să afecteze programul. Asta se întâmpla în 2009, iar în 2010 s-a trezit cu număr dublu de înscrieri, dintre care 70 % își plătiseră cursul din buzunarul lor. A fost nevoie de o nouă schimbare, după care lucrurile au intrat pe un făgaș normal.
Investițiile pentru o astfel de afacere se ridică la 10.000 de euro și încep să aducă profit încă de la primele cursuri. Sursele de venit sunt doar din vânzarea cursurilor. Erisma costă 3.600 EUR, iar Emeritus costă 5.500 EUR +TVA. Acestea au loc de două ori pe an, primăvara și toamna. Prețul cursurilor scurte este de aproximativ 250 EUR + TVA.
Cursurile se desfășoară numai în București. În planurile de viitor intră consolidarea programului Emeritus și extinderea unei serii de ateliere. Nu știe dacă o să ajungă și în alte orașe din țară, pentru că, spune Mihaela, este greu să organizezi deplasări cu vorbitori de calibrul celor de la Erudio. „Poate cu alte ateliere o să putem ajunge în țară, dar încă este mult de făcut aici și nu are sens să ne consumăm energia, deocamdată”.