Questo este unul dintre cele 12 startup-uri care au ajuns în finala competiției Changeneers, organizată de Impact Hub și Samsung, iar astăzi vă spunem povestea lui. Și cum în spatele oricărui startup stă o echipă de oameni entuziaști, să facem prezentările.

Cei patru cofondatori au fiecare background-uri diferite, dar complementare. Claudiu Petria, Chief Explore Officer, a lucrat mai mulți ani în agenții de publicitate din România. Alex Govoreanu, Chief Play Officer, este la al doilea startup, el fiind cofondator și la vezicatface.ro. Tavi Angheluș, Head of Design-ul Questo, are propria agenție de publicitate și mulți ani de experiență pe design. Apoi, Lucian Gruia, CTO-ul nostru, este doctorand în computer science conduce în paralel și o companie de app development.

Claudiu ne spune că se cunoștea cu Tavi și cu Alex încă de dinainte de Questo, fiind cu toții membri ai IAA YP, iar cu Lucian s-a întâlnit odată cu ideea aplicației.

Questo - vacanță prin ochii localnicilor

Povestea Questo a început de la o vacanță de acum vreo doi ani, în care după trei zile de bătut la pas străzile cele mai aglomerate, bifat obiectivele de pe liste de genul „Top zece locuri din Roma” și sătui de experiența aceea foarte turistică, au rugat gazda să le recomande un loc în care să vadă și altceva. Așa au ajuns în Trastevere, un cartier în care au mâncat o pizza autentică, departe de zonele turistice. „La întoarcere, ne-am tot gândit cum am putea replica experiența și așa a apărut Questo, aplicația mobilă pentru tururi self-guided, care îți arată orașul prin ochii localnicilor”, își amintește Claudiu.

Questo este, practic, un joc de explorare în orașe sau în muzee

Disponibilă pe Google Play și Apple Store, Questo se aseamănă cu un ghid turistic sau un treasure hunt. Totuși, Claudiu ne explică cele patru elemente care îi diferențiază pe ei de orice altă aplicație de acest fel.

În primul rând, traseul din Questo te poartă pe o rută construită și preferată de localnici. Astfel, eviți toate capcanele populare. În plus, întreaga experiență de explorare este realizată prin joacă. „Questo este, practic, un joc de explorare în orașe sau în muzee”, spune Claudiu. Pe lângă astea, poveștile pe care le primești sunt interesante și îți rămân în minte. „Lucrăm aici să adăugăm conținut cât mai de calitate, de la legende și povești la anecdote și zvonuri”.

În cele din urmă, Claudiu spune că ajută la dezvoltarea comunităților locale. Astfel, prin Questo, utilizatorii ajung să susțină afacerile locale pe care fondatorii le recomandă și, în același timp, pot să contribuie la anumite cauze comunitare, cum ar fi donarea către un ONG care activează în zona protejării patrimoniului.

În acest moment sunt prezenți în 12 orașe din România, Olanda și Ungaria, unde au 17 trasee active. „Dar în timp ce noi povestim, mai sunt în lucru 20 de trasee în 5 țări din Europa, fiecare în diferite stadii de dezvoltare”.

Cum funcționează Questo

Înainte de a alege un tur, utilizatorii pot vedea mai multe detalii despre experiențele din aplicație, cum ar fi: descrierea turului, lungimea și durata medie de explorare, clasamentul exploratorilor, plus recomandări. Apoi, după alegerea turului, utilizatorii mai trebuie să aleagă doar tipul de explorare, care poate fi contracronometru, în modul Hunt sau de tip plimbare, în modul Discover.

Claudiu subliniază faptul că rezolvarea traseelor se poate face doar dacă ești fizic în orașul respectiv și dacă urmărești indiciile din aplicație. „Doar așa poți să ai experiența completă.”

România după Questo arată diferit, cu siguranță. Fondatorii aplicației văd România turistică fix ca pe o ladă de zestre uitată în pod. Nu ai scară să ajungi la ea, n-ai lumină să vezi ce minunății sunt ascunse acolo. „Noi vrem să ajutăm proprietarul să pună în lumină comoara și turistul să ajungă la ea”. De cealaltă parte, utilizatorii aplicației învață să o redescopere. Chiar dacă au fost de zeci de ori în Brașov, prin Questo au găsit locuri despre care nu știau și povești despre care nu auziseră niciodată.

Misiunile sunt scrise în așa fel încât să te facă să te uiți cu atenție la mediul în care te afli, să descoperi lucruri, detalii, elemente peste care ai trece cu vederea.

După ce ai ales traseul, ca să poți descoperi locurile și poveștile din tur, primul pas este să mergi la punctul de start al explorării. Acesta este trecut în aplicație cu tot cu adresă, ca să îți fie ușor de găsit. Din acel loc trebuie să îți faci un selfie, urmând ca apoi să primești prima misiune. Misiunile sunt scrise în așa fel încât să te facă să te uiți cu atenție la mediul în care te afli, să descoperi lucruri, detalii, elemente peste care ai trece cu vederea. Apoi, după ce ai găsit răspunsul corect și ai rezolvat misiunea, primești de la ei o poveste mai puțin cunoscută, o legendă sau o anecdotă. De aici înainte, procesul se reia până când ajungi la finalul turului. Foarte important, pe parcursul explorării, echipa din spatele Questo vine cu recomandări de afaceri locale pe care să le vizitezi, cum ar fi intrarea într-un atelier meșteșugăresc sau un restaurant de familie.

Indiciile sau misiunile sunt alese și construite în așa fel încât să te provoace să descoperi orașul și să aibă un grad potrivit de dificultate. Dar, desigur, dacă întâmpini greutăți, Questo te ajută cu sugestii suplimentare. Cât despre construirea tururilor, asta cade în sarcina creatorilor, care sunt musai localnici. „Ei își cunosc cel mai bine orașul, iar noi ce putem face este doar să validăm anumite aspecte folosind regulile noastre”, explică fondatorul.

Cei care au un telefon mai „slab de înger”, nu trebuie să își facă griji în privința consumului de resurse al aplicației, pentru că este unul foarte redus. Aceasta este foarte bine optimizată și urmărită constant de către fondatori. „Totuși, noi recomandăm exploratorilor să plece la drum cu mai mult de jumătate de baterie încărcată pentru poze, live-uri și instastory-uri de pe trasee”, menționează Claudiu.

Questo este despre experiențe autentice

Noi quest-uri și povești de la localnici

Startup-ul se extinde cu pași rapizi, iar ritmul de creare al unui quest nou variază funcție de cât este de clară tema quest-ului pentru fondatori. „Poate să dureze și două zile”, spune Claudiu, „în prima zi îți stabilești locațiile, ordinea lor de parcurs și poveștile, iar în a doua zi scrii ghicitorile”. Ultima etapă importantă este testarea traseului înainte de lansare.

Aplicația îți oferă informații despre locurile care sunt dincolo de Centrul Vechi și Casa Poporului, locuri ascunse după colțul celor populare. Din perspectiva asta, ei spun că în Questo nu primești informații, ci povești de la localnici.

Pe lângă aceste experiențe autentice, Questo mai oferă și niște puncte pe care le pot câștiga creatorii de trasee. Momentan, echipa lucrează la modalitățile de convertire a punctelor în beneficii atât pentru localnici cât și pentru exploratori. Au deja un parteneriat la Sibiu, la Syndicat Gourmet, unde primești un sirop din partea casei dacă arăți că ai venit cu aplicația. Dar vor să replice modelul și pe alte trasee.

”Tururile sunt construite de localnici așa că peste tot unde mergem ne căutăm parteneri locali. Pot fi ghizi de turism, pot fi muzeografi, pot fi proprietari de mici afaceri locale, oameni din administrația locală sau localnici mândri de orașul lor. La fel, pot fi reprezentanți ai ONG-urilor sau chiar profesori”, adaugă co-fondatorul Questo.

Poți construi propriul quest

Au disponibil un tool prin care absolut oricine poate construi un quest oriunde în lume. Pe această platformă, aduc oamenii cărora le oferă ghidaj pas cu pas, ca să construiască traseele, să adauge ghicitorile și să lanseze quest-urile.

În cifre, Questo arată cam așa: peste 8.000 de exploratori care au terminat cel puțin un tur Questo, peste 20.000 km luați la pas și mai mult 50.000 de povești citite.

În ceea ce privește extinderea teritorială, Claudiu ne-a spus că, pentru perioada următoare, lucrează la atragerea de parteneri în 5 țări și la promovarea aplicației către turiști. „Dacă anul trecut am învățat foarte mult despre cum să facem tururi, anul acesta vrem să învățam cât mai mulți localnici cum să-și facă ei propriile tururi și cum să le promoveze”, adaugă el.

Soluția pe care o oferă are un impact social mare, mai ales în orașele superaglomerate de turiști

Colaborarea cu primăriile

Au finanțat startup-ul din resurse proprii și din proiectele pe care deja au început să le dezvolte cu diverși parteneri. Pe partea de development au avut cele mai mari costuri, dar spune că au avut și norocul să dezvolte mult in-house. Cu toate astea, dacă ar fi să evalueze investiția de până acum, ar ajunge ușor la 100.000 euro.

Deși sunt încă în situația în care mai aduc bani de acasă pentru a finanța dezvoltarea, Claudiu spune că au început să aducă venituri în companie anul trecut, din proiectele dezvoltate prin Questo, iar până la finalul anului acesta își doresc să devină complet sustenabili.

Acum urmăresc mai multe modalități de monetizare. Una ar fi tururile de tip brand experience, unde au deja proiecte implementate cu Bitdefender și Samsung. Apoi, lucrează cu administrațiile locale, cărora le oferă licențe pentru implementarea unor tururi la ei în oraș. Unul dintre aceste orașe este Alba-Iulia, care prin proiectul “Alba Iulia Smart City” vrea să îmbunătățească experiența turiștilor. De asemenea, în curând vor adăuga și tururi premium în aplicație, tururi care vor fi create de către ghizi și din care fondatorii vor lua un comision.

Experiența Booster Lab

Acum, la început de martie, sunt la Tel Aviv unde participă la ediția din acest an a Booster Lab, un proiect creat de Booking.com. Din punctul de vedere al lui Claudiu au ajuns în acest program pentru că soluția pe care o oferă are un impact social mare. „În orașele superaglomerate de turiști, tururile noastre pot să preia traficul și să îl redirecționeze spre alte zone, ajutând astfel și afacerile locale mai puțin populare”. În același timp, adaugă Claudiu, tururile Questo sunt niște instrumente de dezvoltare pentru comunitățile locale. „Și spun asta pentru că prin intermediul nostru, turiștii, spre exemplu, pot contribui la o susținerea unei cauze comunitare”.

În opinia lui, participarea la acest Booster Lab îi ajută să întâlnească specialiști în industrie, să primească feedback și să învețe lucruri noi. „Apoi e și o formă de validare a drumului pe care am pornit”, spune el zâmbind.

În timp ce o parte din echipă va fi la Tel Aviv, o altă parte merge la ITB Berlin, cel mai mare eveniment la nivel Global din industria de turism. Așadar, pasul următor pentru Questo, în 2018, este să caute parteneri alături de care să dezvolte experiențe de explorare.

În ceea ce privește participarea și la alte programe similare până la finalul acestui an, Claudiu spune că rămân deschiși pentru astfel de proiecte și pe măsură ce se vor mai ivi și alte oportunități, vor participa în măsura în care se pliază și pe strategia pe care o au pentru acest an.

Planul pe următoarele 6 luni este clar și bine definit: să comunice traseele deja existente către exploratori și să investească în promovare pentru a mări numărul de utilizatori; să intre în 4 noi țări din Europa - Germania, Franța, Italia, Spania și Olanda - în unele având deja discuții cu parteneri locali, și să îmbunătățeacă UX-ul din aplicație, dar și mecanica de gamification. În plus, lucrează la integrarea unei funcționalități de AR.